Oddawanie nieruchomości w użytkowanie w trybie bezprzetargowym GS-18
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Oddawanie nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Kraków-miasta na prawach powiatu lub Skarbu Państwa w użytkowanie w trybie bezprzetargowym w drodze umowy notarialnej.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób fizycznych i osób prawnych.
Kryteria dla realizacji usług
Oddanie nieruchomości w użytkowanie może nastąpić w celu korzystania z nieruchomości z zachowaniem wymagań prawidłowej gospodarki. Okres jego trwania winien uwzględniać cel ustanowienia prawa użytkowania.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o oddanie nieruchomości w użytkowanie (oryginał).
W przypadku nieruchomości zabudowanej, w celu wykazania, że strona wybudowała obiekt ze środków własnych lub nabyła nakłady na jego wybudowanie- elaborat biegłego rewidenta (oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem).
W przypadku wniosku o oddanie w użytkowanie części nieruchomości – mapa z zaznaczeniem terenu objętego wnioskiem z ewentualnym wskazaniem wielkości powierzchni wnioskowanej do przekazania.
Nr wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (dot. osób prawnych).
Ewentualnie statut wnioskodawcy (dot. osób prawnych).
Potwierdzenia za zgodność z oryginałem może dokonać: instytucja, która dokument wydała; notariusz; występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym, a także upoważniony pracownik Wydziału Skarbu Miasta.
Opłaty
Tytuł opłaty
Wysokość opłaty
Formy płatności
nr rachunku bankowego
Opłata roczna z tytułu ustanowienia prawa użytkowania na nieruchomościach Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu.
Opłaty roczne ustalane są w wysokości nie niższej niż określone w art. 72 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami*
Przelew na konto bankowe
lub w kasach UMK
Al. Powstania Warszawskiego 10
PKO Bank Polski S.A. Nr 70 1020 2892 0000 5102 0590 0917
Opłata roczna z tytułu ustanowienia prawa użytkowania na nieruchomościach Skarbu Państwa
Ustalane każdorazowo.
Przelew na konto bankowe
lub w kasach UMK
Al. Powstania Warszawskiego 10
PKO Bank Polski S.A. Nr
82 1020 2892 0000 5602 0590 0941
Opłata skarbowa
Nie podlega opłacie skarbowej (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej).
-
-
Zgodnie z § 11 pkt 1 i 2 uchwały Rady Miasta Krakowa Nr XV/99/03 z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków z późniejszymi zmianami stawki opłat rocznych z tytułu użytkowania nie mogą być niższe, aniżeli stosowane w przypadku oddawania nieruchomości w użytkowanie wieczyste.
W przypadkach szczególnych opłat nie ustala się – art. 6 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych oraz art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Biorący w użytkowanie ponosi opłaty z tytułu: wszelkich kosztów związanych z zawarciem umowy notarialnej oraz wpisów sądowych wynikających z ujawnienia prawa użytkowania nieruchomości, w tym kosztów materiałów geodezyjno – kartograficznych, ewentualnych kosztów wykonania podziału geodezyjnego działki(ek), kosztów wykonania operatu szacunkowego.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Po złożeniu przez zainteresowany podmiot wniosku, Wydział przeprowadza oględziny nieruchomości, uzyskuje opinie merytoryczne dotyczące możliwości przekazania nieruchomości w użytkowanie oraz gromadzi dokumentację geodezyjno – prawną konieczną do realizacji wniosku.
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku (m.in. poprzez uzyskanie pozytywnych opinii) oraz konieczności ustalenia opłat za prawo użytkowania, sporządzana jest wycena nieruchomości w formie operatu szacunkowego celem ustalenia wysokości opłat rocznych.
W przypadku przekazywania nieruchomości w użytkowanie na okres powyżej 3 lat, do właściwej komisji merytorycznej Rady Miasta Krakowa kierowany jest wniosek celem wydania opinii w sprawie przekazania nieruchomości w użytkowanie.
W przypadku pozytywnej opinii komisji Rady Miasta Krakowa przygotowywane jest zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przekazania nieruchomości w użytkowanie, które podlega podaniu do publicznej wiadomości.
Następnie podpisany zostaje protokół rokowań zawierający szczegółowe warunki oddania nieruchomości w użytkowanie. Po jego podpisaniu zawierana jest umowa oddania nieruchomości w użytkowanie w formie aktu notarialnego.
W przypadku odmowy wnioskodawca zostaje poinformowany pisemnie.
Informacje dodatkowe
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, dot. treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym www.ms.gov.pl, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwis Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji (tj. od dnia podpisania protokołu rokowań).
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Poświadczenie prawa własności oraz wypis z rejestru gruntów;
Materiały geodezyjno – kartograficzne i wieczysto – księgowe;
Dokumentacja oględzin w terenie;
Opinie innych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, miejskich jednostek organizacyjnych w szczególności:
Wydziału Planowania Przestrzennego oraz w miarę potrzeby:
Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu,
Wydziału Kształtowania Środowiska,
Wydziału Edukacji,
Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
właściwych służb konserwatorskich,
zarządcy drogi dla nieruchomości przyległej do pasa drogowego,
Zarządu Zieleni Miejskiej,
Zarządu Inwestycji Miejskich,
a także innych właściwych merytorycznie jednostek i instytucji branżowych dla nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu.
Operat podziału nieruchomości (w przypadku wykonywania podziału geodezyjnego).
Operat szacunkowy (w przypadku, gdy oddanie w użytkowanie jest odpłatne).
Pozytywna opinia Komisji Mienia i Rozwoju Gospodarczego Rady Miasta Krakowa (w przypadku oddania w użytkowanie nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu na okres dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony),
Zgoda Wojewody Małopolskiego wyrażona w formie zarządzenia (w przypadku oddania w użytkowanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa na okres dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony),
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa wraz z wykazem nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie,
Podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonej do oddania w użytkowanie,
Protokół rokowań.
Podstawa prawna
Art. 13 ust. 1, art. 35 ust. 1 i 2 i art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
W przypadku nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków dodatkowo:
art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami.
Uchwała Nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Miasta Krakowa - tekst jednolity (Dz. U. Woj. Małopolskiego z 2017 r. poz. 741 ze zm.);
Obowiązek informacyjny
„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe przetwarzane są w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Osoba fizyczna ma prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane (przez okres czasu zgodnie z kategorią archiwalną), po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Osoba fizyczna ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy prawa wskazane w procedurze w sekcji „podstawa prawna”, w oparciu o które realizowane są zadania Wydziału Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw.