Usługa dotyczy zbywania nieruchomości w trybie przetargu.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób fizycznych i prawnych.
Kryteria dla realizacji usług
Przedmiotem sprzedaży może być nieruchomość, która jest zbędna dla realizacji celów publicznych i zadań własnych Gminy. Usługa może zostać zrealizowana po wykluczeniu roszczeń osób trzecich względem zbywanej nieruchomości oraz w przypadku pozytywnych opinii merytorycznych Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa i jednostek miejskich odnośnie zasadności zbycia nieruchomości; wyrażeniu zgody na zbycie nieruchomości przez Radę Miasta Krakowa (dotyczy nieruchomości o których mowa w § 4 pkt 5 uchwały nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków - tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Małop. z 2017 r. poz. 741, z 2022 r. poz. 7540) lub pozytywnych opinii komisji merytorycznych Rady Miasta Krakowa (w przypadkach określonych w § 6 ust. 2 ww. uchwały). W przypadku zbycia nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa konieczne jest uzyskanie zgody Wojewody Małopolskiego .
Wnioskodawcy nie przysługuje roszczenie o przeznaczenie nieruchomości do sprzedaży w drodze przetargu.
Wymagane dokumenty
Wniosek o zbycie nieruchomości w drodze przetargu.
Opłaty
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej – zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U z 2023 r. poz. 2111).
Cena nabycia nieruchomości płatna jest jednorazowo przed zawarciem umowy notarialnej. W dniu podpisania umowy notarialnej środki finansowe winny znajdować się na rachunku bankowym Miasta Krakowa.
Nabywca nieruchomości ponosi koszty zawarcia umowy notarialnej i wpisów sądowych, które wynikają z ujawnienia praw nabytej nieruchomości w księdze wieczystej.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa
ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Analiza stanu prawnego i możliwości zagospodarowania nieruchomości.
Uzyskanie opinii merytorycznych Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa i jednostek miejskich.
Przeprowadzenie wizji lokalnej.
Uzyskiwanie informacji od zewnętrznych specjalistycznych organów i jednostek.
Zlecenie wznowienia znaków granicznych lub ustalenia granic lub wyznaczenia punktów granicznych lub wykonania podziału geodezyjnego przez uprawnionego geodetę.
Zlecenie sporządzenia operatu szacunkowego rzeczoznawcy majątkowemu w celu ustalenia ceny wywoławczej nieruchomości.
Dokonywanie w porozumieniu ze służbami podatkowymi Urzędu ustaleń odnośnie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości przez podmiot publiczny.
Przygotowanie projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości (dotyczy nieruchomości o których mowa w § 4 pkt 5 uchwały nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Małop. z 2017 r. poz. 741, z 2022 r. poz. 7540).
Przedstawienie informacji o zamiarze przeprowadzenia przetargu komisjom merytorycznym Rady Miasta Krakowa – w przypadkach określonych w § 6 ust. 2 ww. uchwały.
Przygotowanie projektu zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przeznaczenia nieruchomości do zbycia w drodze przetargu.
Podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia w drodze przetargu przez okres 21 dni na tablicach ogłoszeń w budynkach Urzędu Miasta Krakowa przy Placu Wszystkich Świętych 3-4 i przy ul. Kasprowicza 29 oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa. Informację o zamieszczeniu wykazu podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej.
Ogłoszenie przetargu (po upływie sześciu tygodni od dnia wywieszenia wykazu). Ogłoszenia o przetargach wywieszane są na tablicach ogłoszeń w siedzibach Urzędu Miasta Krakowa (m.in. przy Placu Wszystkich Świętych 3-4 i przy ul. Kasprowicza 29) oraz publikowane w prasie i w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa www.bip.krakow.plzakładka Finanse i Mienie/Nieruchomości Miasta Krakowa/ Przetargi Na Nieruchomości. Ogłoszenie o przetargu podaje się do publicznej wiadomości co najmniej na okres 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu, a w przypadku nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 100 000 euro, co najmniej na okres 2 miesięcy przed wyznaczonym terminem przetargu.
Sporządzenie protokołu z czynności przetargowych.
Zawarcie aktu notarialny przeniesienia prawa własności nieruchomości.
Informacje dodatkowe
W przypadku, gdy nabywcą nieruchomości ustalony zostanie cudzoziemiec w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 2278), do zawarcia umowy notarialnej sprzedaży nieruchomości nabywca winien przedłożyć zezwolenie, jeżeli uzyskanie zezwolenia wynika z przepisów cytowanej wyżej ustawy.
Termin podpisania umowy notarialnej wynosi dwa miesiące od dnia rozstrzygnięcia przetargu. Wydanie lokalu lub budynku w posiadanie nabywcy następuje w terminie do 14 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży na podstawie protokołu zdawczo odbiorczego.
Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, przeprowadza się drugi przetarg, Jeżeli drugi przetarg zakończył się wynikiem negatywnym. w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, można zbyć nieruchomość w drodze rokowań albo organizować kolejne przetargi. Przy ustalaniu warunków kolejnych przetargów stosuje się zasady obowiązujące przy organizowaniu drugiego przetargu.
Termin załatwienia
Sprawa zostanie załatwiona do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji tj. podpisania protokołu z przetargu stanowiącego podstawę do zwarcia umowy notarialnej zbycia nieruchomości .
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Wypis lub raport z rejestru gruntów,
Aktualne mapy z poszczególnych warstw zamieszonych na Internetowym Serwerze Danych Przestrzennych,
Wydruk księgi wieczystej z Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych,
Analiza wpisów w księdze wieczystej w celu ustalenia sposobu przejęcia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa,
Notatka z wizji w terenie,
Opinie merytorycznych Wydziałów i jednostek miejskich Urzędu Miasta Krakowa odnośnie możliwości zagospodarowania i zasadności zbycia nieruchomości,
Opinie dotyczące możliwości doprowadzenia do nieruchomości sieci infrastruktury technicznej oraz przebiegu istniejących sieci (MPWiK S.A., MPEC S.A., Zakład Gazowniczy i Zakład Energetyczny),
W przypadku zabudowanych nieruchomości/ lokali - rzuty budynków/lokali, ekspertyzy stanu technicznego, inwentaryzacje, protokoły z przeglądu stanu technicznego, świadectwa charakterystyki energetycznej, zaświadczenia o samodzielności lokali,
Pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w przypadku zbywania nieruchomości / lokali wpisanych do rejestru zabytków,
W przypadku braku planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do niezabudowanych nieruchomości gruntowych opracowanie koncepcji architektonicznej zagospodarowania nieruchomości w celu wydania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy w oparciu o zebrane opinie, sąsiedztwo lub na podstawie ustaleń Zespołu Zadaniowego ds. wskazania sposobu zagospodarowania nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa, zabudowanych budowlami, obiektami oraz infrastrukturą, niezdatnymi do eksploatacji, wymagającymi przeprowadzenia prac remontowych, naprawczych, zabezpieczających bądź rozbiórkowych, a także do spraw oceny zasadności rozpoczęcia sprzedaży lokali usytuowanych w budynkach stanowiących w 100% własność Gminy Miejskiej Kraków, w przypadku nieruchomości o niskiej intensywności zabudowy, powołanego zarządzeniem Nr 3081/2012 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 26 października 2012 roku,
W przypadku gdy nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a jest położona na obszarze terenów górniczych, na zbycie takiej nieruchomości wymagane jest pozwolenie Marszałka Województwa Małopolskiego,
Wniosek do Wydziału Architektury i Urbanistyki o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy,
Decyzja o ustaleniu warunków zabudowy,
Protokół wznowienia znaków granicznych, ustalenia granic, wyznaczenia punktów granicznych ujawnionych uprzednio w operacie ewidencji gruntówlub operat z wykonania podziału geodezyjnego przez uprawnionego geodetę,
Operat szacunkowy,
Uchwała Rady Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków - z wyjątkiem nieruchomości przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, pod budowę garaży o powierzchni nie większej niż 50m2 oraz realizację urządzeń infrastruktury technicznej,
Zarządzenie Wojewody Małopolskiego wyrażające zgodę na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa,
Opinie merytorycznych komisji Rady Miasta Krakowa w przypadku sprzedaży nieruchomości w przetargu ograniczonym,
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przeznaczenia nieruchomości/ lokalu do zbycia,
Ogłoszenie o przetargu,
Protokół z przetargu,
Informacja o wyniku przetargu,
Dokumenty niezbędne do sporządzenia umowy sprzedaży nieruchomości: zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, zaświadczenie wydane przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie czy nieruchomość objęta jest uproszczonym planem urządzenia lasu, jak również decyzją Starosty wydaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasów, zaświadczenie wydane przez Wydział Przedsiębiorczości i Innowacji czy nieruchomość znajduje się na obszarze rewitalizacji,wypis i wyrys z mapy ewidencyjnej wydany przez Wydział Geodezji, dokumentacja architektoniczno – budowlana dotycząca lokali lub nieruchomości budynkowych,
Zawiadomienie z Sądu wieczystoksięgowego o ujawnieniu nowonabywcy jako właściciela w księdze wieczystej.
Tryb odwoławczy
Uczestnik przetargu może w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku przetargu, zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem przetargu do Prezydenta Miasta Krakowa, za pośrednictwem Wydziału Skarbu Miasta. W przypadku wniesienia skargi wstrzymuje się czynności związane ze zbyciem nieruchomości – art. 40 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 344 – ze zm.)
Podstawa prawna
Przetargi na zbycie nieruchomości przeprowadzane są zgodnie z art. 37 ust. 1, art. 38, art. 40, art. 41 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 344, poz. 1113, poz. 1463, poz. 1506, poz. 1688, poz. 1762, poz. 1906, poz. 2029) oraz w oparciu o przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. z 2021 r. poz. 2213),
Obowiązek informacyjny
Urząd Miasta Krakowa informuje, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31 004 Kraków. Dane osobowe będą przetwarzane przez tut. Urząd w celu realizacji usługi opisanej w niniejszej procedurze.
Osoby, których dane osobowe są przetwarzane w niniejszym postępowaniu, mają prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych, a także - w przypadkach przewidzianych prawem - prawo do usunięcia danych i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych.
Dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2020 roku, poz. 164, ze zm.) oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. z 2011 r. Nr 14, poz. 67).
Prawo do wniesienia skargi przysługuje do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Podanie danych osobowych jest warunkiem realizacji usług świadczonych przez Urząd Miasta Krakowa. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości świadczenia przez nas niniejszej usługi.
Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), tzn. dane będą przetwarzane na podstawie przepisów prawa, a w szczególnych przypadkach - na podstawie zgody osób, których te dane dotyczą albo w związku z wykonywaniem umowy, której stronami są te osoby.
Administrator utworzył Zespół Inspektora Ochrony Danych. Dane kontaktowe Zespołu Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – ul. Sarego 4, 31-047 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl, tel. (12) 616 82 91.