Usługa dotyczy ustanowienia prawa służebności gruntowej na nieruchomościach stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa. Postępowanie realizowane jest na wniosek osób fizycznych, bądź prawnych będących właścicielami/ użytkownikami wieczystymi nieruchomości, na rzecz których ma zostać ustanowiona służebność gruntowa.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób fizycznych i prawnych, będących właścicielami, bądź użytkownikami wieczystymi nieruchomości.
Kryteria dla realizacji usług
Przedmiotem obciążenia może być każda nieruchomość stanowiąca własność Gminy Miejskiej Kraków/Skarbu Państwa, ale obciążenie nieruchomości służebnością nie może powodować utraty możliwości jej zagospodarowania zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o obciążenie nieruchomości służebnością gruntową zawierający następujące informacje:
dane wnioskodawcy (imię i nazwisko, numer PESEL, adres), w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą – nazwa firmy i adres siedziby, w przypadku osoby prawnej - nazwa firmy i adres siedziby oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego,
oznaczenie nieruchomości według operatu ewidencji gruntów i budynków,
położenie nieruchomości według adresu (ulicy),
powierzchnię oraz opis przebiegu drogi służebnej.
Załącznik do wniosku:
Mapa ewidencyjna wydana przez Wydział Geodezji w zakresie obejmującym całą nieruchomość władnącą i obciążaną z naniesionym przebiegiem drogi służebnej i podaniem jej wymiarów /uwierzytelniona kopia/.
Wypis z rejestru gruntów nieruchomości władnącej.
Wydruk księgi wieczystej dla nieruchomości władnącej z Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych Ministerstwa Sprawiedliwości.
Mapa sytuacyjno-wysokościowa wydana przez Wydział Geodezji /uwierzytelniona kopia /.
Oświadczenie o pokryciu kosztów przeprowadzonego postępowania (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do procedury) /oryginał/.
Pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy, jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.
Kopie dokumentów może uwierzytelnić instytucja, która dokument wydała, notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Opłaty
Złożenie wniosku jest bezpłatne.
Wnioskodawca ponosi koszty sporządzanych operatów szacunkowych, materiałów geodezyjno-kartograficznych, a także koszty związane z zawarciem aktu notarialnego oraz jego ujawnieniem w księdze wieczystej.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa,
ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Po złożeniu kompletnego wniosku Wydział Skarbu Miasta UMK w toku postępowania może zwrócić się o przedłożenie dodatkowych dokumentów lub uaktualnienie dokumentów już złożonych.
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Skarbu Miasta UMK występuje do merytorycznych wydziałów UMK i miejskich jednostek organizacyjnych, innych organów i urzędów w celu pozyskania opinii oraz informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
Szacunkową utratę wartości nieruchomości z tytułu ustanowienia służebności gruntowej określa operat szacunkowy sporządzany przez rzeczoznawcę majątkowego, na podstawie którego ustalana jest wysokość wynagrodzenia należnego Gminie Miejskiej Kraków lub Skarbowi Państwa.
Prezydent Miasta Krakowa poprzez podpisanie stosownego zarządzenia podejmuje ostatecznie decyzję w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności przechodu i przejazdu na nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków/Skarbu Państwa.
Postępowanie kończy się podpisaniem umowy w formie aktu notarialnego, a w przypadku braku możliwości ustanowienia wnioskowanej służebności pismem Wydziału Skarbu Miasta kończącym sprawę.
Informacje dodatkowe
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym www.ms.gov.pl, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Protokół z wizji w terenie.
Materiały geodezyjno-kartograficzne i wieczystoksięgowe.
Opinie Wydziałów / Biur Urzędu Miasta Krakowa: Wydziału Kształtowania Środowiska, Wydziału Planowania Przestrzennego, Wydziału Spraw Administracyjnych – w przypadku, gdy nieruchomość położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie placu targowego, terenów zarządzanych przez Wydział Spraw Administracyjnych) oraz w miarę potrzeby innych właściwych merytorycznie w danej sprawie.
Opinie miejskich jednostek organizacyjnych, w tym Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie i w miarę potrzeby innych właściwych merytorycznie w danej sprawie.
W przypadku postępowań w obszarze uznanym za szczególnie chroniony opinia właściwych służb konserwatorskich.
Opinie właściwych instytucji branżowych - w przypadkach uzasadnionych stanem faktycznym.
Podstawa prawna
Art. 285 – 295 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (z późn. zm.).
Art. 4 pkt 9 i 9b1, art. 11, art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (z późn. zm.).
W przypadku nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków - Uchwała Nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków – (tekst jednolity Dz. U. Woj. Małop. z 2017 r. poz. 741 z 2022r. poz. 7540).
Obowiązek informacyjny
INFORMACJA ADMINISTRATORA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 5 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego (zgodnie z kategorią archiwalną BE).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy prawa wskazane w procedurze w sekcji „podstawa prawna”, w oparciu o które realizowane są zadania Wydziału Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.