Jeśli chcesz zapewnić swojej nieruchomości dostęp do drogi publicznej poprzez służebność gruntową na nieruchomościach będących własnością lub w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu lub Skarbu Państwa:
Wypełnij i podpisz wniosek o ustanowienie służebności gruntowej oraz przygotuj pozostałe wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż podpisany wniosek wraz z załącznikami w Urzędzie Miasta Krakowa osobiście lub wyślij pocztą (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje możliwość złożenia dokumentów drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz umowę ustanowienia służebności albo pismo o odmowie ustanowienia służebności.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Usługa dotyczy osób fizycznych i prawnych, będących właścicielami bądź użytkownikami wieczystymi nieruchomości, które nie posiadają dostępu do drogi publicznej.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Przedmiotem obciążenia może być nieruchomość będąca własnością bądź w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu lub Skarbu Państwa, która nie stanowi pasa drogi publicznej. Obciążenie nieruchomości służebnością nie może powodować utraty możliwości jej zagospodarowania zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Kopie dokumentów może uwierzytelnić instytucja, która dokument wydała, notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Informacje o wymaganych dokumentach:
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Pisemny wniosek o ustanowienie służebności gruntowej (oryginał) zawierający:
dane wnioskodawcy (imię i nazwisko, numer PESEL, adres)
aktualne oznaczenie nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków (numer działki, obręb, jednostka ewidencyjna)
położenie nieruchomości według adresu (ulicy)
powierzchnię oraz opis przebiegu drogi służebnej
pełnomocnictwo - jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika
W każdym przypadku
Osoba fizyczna
Pisemny wniosek o ustanowienie służebności gruntowej (oryginał) zawierający:
dane wnioskodawcy (nazwa firmy i adres siedziby oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego)
aktualne oznaczenie nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków (numer działki, obręb, jednostka ewidencyjna)
położenie nieruchomości według adresu (ulicy)
powierzchnię oraz opis przebiegu drogi służebnej
pełnomocnictwo - jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika
W każdym przypadku
Osoba prawna
Mapa ewidencyjna wydana przez Wydział Geodezji w zakresie obejmującym całą nieruchomość władnącą i obciążaną z naniesionym przebiegiem drogi służebnej i podaniem jej wymiarów (uwierzytelniona kopia)
W każdym przypadku
Osoba fizyczna i osoba prawna
Wypis z rejestru gruntów nieruchomości władnącej
W każdym przypadku
Osoba fizyczna i osoba prawna
Wydruk księgi wieczystej dla nieruchomości władnącej z Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych Ministerstwa Sprawiedliwości
W każdym przypadku
Osoba fizyczna i osoba prawna
Mapa sytuacyjno-wysokościowa wydana przez Wydział Geodezji (uwierzytelniona kopia)
W każdym przypadku
Osoba fizyczna i osoba prawna
Opłaty
Rozwiń
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej (zgodnie z art. 2 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U.2023 poz. 2111 z późniejszymi zmanami).
Wnioskodawca ponosi koszty sporządzanych operatów szacunkowych, materiałów geodezyjno-kartograficznych, a także koszty związane z zawarciem aktu notarialnego oraz jego ujawnieniem w księdze wieczystej.
Po złożeniu kompletnego wniosku Wydział Skarbu Miasta UMK w toku postępowania może zwrócić się o przedłożenie dodatkowych dokumentów lub uaktualnienie dokumentów już złożonych.
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Skarbu Miasta UMK występuje do merytorycznych wydziałów UMK i miejskich jednostek organizacyjnych, innych organów i urzędów w celu pozyskania opinii oraz informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
Szacunkową utratę wartości nieruchomości z tytułu ustanowienia służebności gruntowej określa rzeczoznawca majątkowy w sporządzanym operacie, na podstawie którego ustalana jest wysokość wynagrodzenia należnego Gminie Miejskiej Kraków lub Skarbowi Państwa.
Po akceptacji sporządzonej wyceny przygotowywany jest projekt zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na ustanowenie służebności gruntowej na nieruchomościach będących własnością Skarbu Państwa lub zgoda Dyrektora Wydziału Skarbu Miasta na obciążenie nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu służebnością gruntową.
Postępowanie kończy się podpisaniem umowy w formie aktu notarialnego, a w przypadku braku możliwości ustanowienia wnioskowanej służebności pismem Wydziału Skarbu Miasta kończącym sprawę.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez potrzeby uzupełnienia przez wnioskodawcę brakujących dokumentów.
Termin załatwienia
Rozwiń
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Rozwiń
Protokół z wizji w terenie.
Materiały geodezyjno-kartograficzne i wieczystoksięgowe.
W przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa potwierdzenie Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa, że działka nie podlega nabyciu na rzecz Gminy Miejskiej Kraków.
Opinie komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa: Wydziału Środowiska, Klimatu i Powietrza, Wydziału Planowania Przestrzennego oraz w miarę potrzeby innych wydziałów właściwych merytorycznie w danej sprawie.
Opinie miejskich jednostek organizacyjnych, w tym Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie i w miarę potrzeby innych właściwych merytorycznie Jednostek w danej sprawie.
W przypadku postępowań w obszarze uznanym za szczególnie chroniony opinia właściwych służb konserwatorskich.
Opinie właściwych instytucji branżowych - w przypadkach uzasadnionych stanem faktycznym.
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności gruntowej na nieruchomościach będących własnością, współwłasnością lub w użytkowaniu wieczystym Skarbu Państwa lub zgoda Dyrektora Wydziału Skarbu Miasta na obciążenie nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu służebnością gruntową.
Podstawa prawna
Rozwiń
Art. 285 – 295 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (z późn. zm.).
Art. 4 pkt 9 i 9b1, art. 11, art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (z późn. zm.).
W przypadku nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków - Uchwała Nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków – (tekst jednolity Dz. U. Woj. Małop. z 2017 r. poz. 741 z 2022r. poz. 7540).
Zarządzenie nr 160/2025 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 27 stycznia 2025 r. w sprawie składania oświadczeń woli w imieniu Gminy Miejskiej Kraków w zakresie udostępniania nieruchomości lub ich części stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa. Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 5 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego (zgodnie z kategorią archiwalną BE).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia1964 r. – Kodeks cywilny i ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.