Zamiana nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Kraków–miasta na prawach powiatu i Skarbu Państwa na nieruchomości stanowiące własność lub będące w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych lub prawnych GS-28
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Usługa dotyczy zamiany nieruchomości pomiędzy Gminą Miejską Kraków, Miastem Kraków – miastem na prawach powiatu lub Skarbem Państwa a osobami fizycznymi lub osobami prawnymi.
Kogo dotyczy usługa
osoby fizyczne, osoby prawne
Kryteria dla realizacji usług
Zamiana nieruchomości stanowi szczególny tryb dysponowania gruntami Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i jest jednym z wyjątków od obowiązującej w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami zasady zbywania nieruchomości w formie przetargu.
Po złożeniu wniosku przeprowadzane jest postępowanie wyjaśniające zasadność dokonania zamiany nieruchomości, w tym analiza czy proponowana nieruchomość zamienna niezbędna jest do realizacji celów publicznych i zadań własnych podmiotu publicznego.
Koncepcja zamiany nieruchomości wymaga pozytywnych opinii merytorycznych komisji Rady Miasta Krakowa. W przypadku nieruchomości Skarbu Państwa wymagana jest zgoda Wojewody Małopolskiego.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o zamianę nieruchomości /oryginał/.
Aktualna kopia mapy ewidencyjnej i mapy sytuacyjno-wysokościowej (oferowanej Gminie Miejskiej Kraków lub Miastu Kraków – miastu na prawach powiatu lub Skarbowi Państwa nieruchomości) /uwierzytelniona kopia/.
Kopie dokumentów może uwierzytelnić instytucja, która dokument wydała, notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będącej adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Opłaty
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej – zgodnie z art. 2 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
Postępowanie wyjaśniające nie podlega opłatom.
Warunki finansowe zamiany ustalane są w oparciu o wartość rynkową zamienianych nieruchomości, którą określa rzeczoznawca majątkowy. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.
Przeprowadzenie zamiany wymaga poniesienia kosztów uzyskania materiałów geodezyjnych wykonania podziałów geodezyjnych (w razie potrzeby), sporządzenia operatów szacunkowych określających wartość zamienianych nieruchomości, jak również pokrycia kosztów notarialnych i sądowych związanych z zawarciem umowy zamiany.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Ewentualna komunikacja z wnioskodawcą w formie elektronicznej, przy założeniu, że oświadczenia woli składane w postaci elektronicznej wymagają opatrzenia podpisem elektronicznym.
W przypadku zastosowania formy elektronicznej może zachodzić konieczność podjęcia dodatkowych czynności i uzupełnienia wniosku w celu weryfikacji wnioskodawcy jako właściciela nieruchomości, przedłożenia zgód pozostałych współwłaścicieli.
Dokumentacja częściowo przedkładana w sposób tradycyjny (np. związana ze zmianą stanu prawnego nieruchomości nieujawnioną w księdze wieczystej, pełnomocnictwo w formie tradycyjnej).
Zawarcie aktu notarialnego i końcowe czynności poprzedzające (protokół rokowań) prowadzone w sposób tradycyjny.
Czynności poprzedzające wymagają bezpośredniego zaangażowania (np. oględziny nieruchomości, udział w czynnościach geodezyjnych, badanie ksiąg i zbiorów dokumentów w sądzie wieczystoksięgowym i archiwach).
Sposób realizacji usługi
Analiza stanu prawnego i faktycznego nieruchomości.
Uzyskanie opinii merytorycznych Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa i jednostek miejskich.
Przeprowadzenie wizji lokalnej.
Uzyskiwanie informacji od zewnętrznych specjalistycznych organów i jednostek.
Zlecenie wykonania podziału geodezyjnego geodecie uprawnionemu - w razie potrzeby.
Zlecenie sporządzenia rzeczoznawcy majątkowemu operatów szacunkowych określających wartość rynkową nieruchomości.
Dokonywanie w porozumieniu ze służbami podatkowymi Urzędu ustaleń odnośnie skutków podatkowych przeniesienia przez podmiot publiczny nieruchomości w ramach zamiany.
Ustalenie i zaakceptowanie przez Strony warunków finansowych zamiany.
Przedstawienie koncepcji zamiany nieruchomości komisjom merytorycznym Rady Miasta Krakowa (w przypadku nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków–miasta na prawach powiatu).
Podjęcie przez Prezydenta Miasta Krakowa Zarządzenia w sprawie zamiany nieruchomości - w przypadku uzyskania pozytywnych opinii komisji merytorycznych Rady Miasta Krakowa.
Uzyskanie zgody Wojewody Małopolskiego w formie zarządzenia na zamianę nieruchomości (w przypadku nieruchomości Skarbu Państwa).
Podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonej do zamiany przez okres 21 dni w siedzibie Urzędu Miasta Krakowa oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Krakowa, z zastrzeżeniem prawa do zgłoszenia roszczeń przez osoby uprawnione względem zbywanej nieruchomości w terminie do 6 tygodni od wywieszenia wykazu.
Podanie do publicznej wiadomości Informacji o umieszczeniu wykazu poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej.
Sporządzenie i podpisanie protokołu rokowań.
Zawarcie umowy zamiany w formie aktu notarialnego.
Wyżej opisane elementy proceduralne mają charakter ramowy i mogą w toku czynności wymagać uzupełnienia w związku ze zgromadzonymi informacjami i stanowiskami.
Informacje dodatkowe
W przypadku, gdy nabywcą nieruchomości będzie cudzoziemiec w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2278.), do zawarcia umowy notarialnej zamiany nieruchomości nabywca winien przedłożyć zezwolenie, jeżeli uzyskanie zezwolenia wynika z przepisów cytowanej wyżej ustawy.
Wydanie lokalu lub budynku w posiadanie nabywcy następuje w terminie do 14 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży na podstawie protokołu zdawczo odbiorczego.
Termin załatwienia
Sprawa zostanie załatwiona do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji, tj. podpisania protokołu rokowań stanowiącego podstawę zawarcia umowy notarialnej zamiany nieruchomości.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Wypis lub raport z rejestru gruntów.
Aktualne mapy z poszczególnych warstw zamieszczone w Internetowym Serwerze Danych Przestrzennych, np. kopia mapy ewidencyjnej nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków/Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu/Skarbu Państwa, kopia mapy sytuacyjno-wysokościowej z nakładką uzbrojenia nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków/Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu/Skarbu Państwa (wydruki z programu ISDP).
Opinie merytorycznych Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa i miejskich jednostek organizacyjnych.
Wydruki ksiąg wieczystych z Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych.
Notatka z wizji w terenie,
Materiały geodezyjno-kartograficzne, np. operaty geodezyjne, decyzje zatwierdzające podział nieruchomości – w razie potrzeby,
Dokumentacja dotycząca wpisów aktualnych oraz archiwalnych w aktach ksiąg wieczystych w celu ustalenia sposobu nabycia nieruchomości na rzecz podmiotu publicznego oraz właściela/użytkownika wieczystego oferowanej nieruchomości, jak również wykluczenia ewentualnych roszczeń osób trzecich do terenu objętego rozważaną transakcją,
Rzuty budynków/lokali, ekspertyzy stanu technicznego, inwentaryzacje, protokoły z przeglądu stanu technicznego, świadectwa charakterystyki energetycznej, zaświadczenia o samodzielności lokali - w przypadku zabudowanych nieruchomości/lokali.
Ewentualny operat podziałowy działki,
Pozwolenie Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w przypadku zbywania nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz wytycznych konserwatorskich, w przypadku gdy nieruchomość wpisana jest do gminnej lub wojewódzkiej ewidencji zabytków,
Pozwolenie Marszałka Województwa Małopolskiego na zbycie nieruchomości - w przypadku gdy nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a jest położona na obszarze terenów górniczych.
Operaty szacunkowe nieruchomości.
Informacje uzyskane od innych organów i jednostek, np. Archiwum Państwowego, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego itp. - w razie potrzeby.
Informacja wraz z wykazem nieruchomości opiniowana przez komisje merytoryczne Rady Miasta Krakowa.
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa wydane po uprzednio wydanym Zarządzeniu Wojewody Małopolskiego w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa.
Protokół rokowań.
Dokumenty niezbędne do sporządzenia umowy zamiany nieruchomości: zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, zaświadczenie wydane przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie, czy nieruchomość objęta jest uproszczonym planem urządzenia lasu, jak również decyzją Starosty wydaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasów, zaświadczenie wydane przez Wydział
Przedsiębiorczości i Innowacji czy nieruchomość znajduje się na obszarze rewitalizacji,wypis i wyrys z mapy ewidencyjnej wydany przez Wydział Geodezji, dokumentacja architektoniczno – budowlana dotycząca lokali lub nieruchomości budynkowych.
Umowa notarialna zamiany nieruchomości.
Protokoły przekazania nieruchomości /lokali.
Zawiadomienia z Sądu wieczystoksięgowego o ujawnieniu nowonabywców jako właścicieli w księdze wieczystej.
Podstawa prawna
Art. 14 ust. 3 i 4, art. 15, art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.).
Uchwała Nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków (t.j. Dz. Urz. Woj. Małop. z 2017 roku poz. 741, z 2022 r. poz. 7540).
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) Urząd Miasta Krakowa informuje, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane osobowe są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Osoby, których dane osobowe są przetwarzane w niniejszym postępowaniu, mają prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Prawo do wniesienia skargi przysługuje do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Podanie danych osobowych jest warunkiem realizacji usług świadczonych przez Urząd Miasta Krakowa. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), zgodnie z którym przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Osoby, których dane osobowe są przetwarzane w niniejszym postępowaniu mają prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw - z przyczyn związanych z ich szczególną sytuacją - wobec przetwarzania danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.