Potwierdzenie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu ML-1
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Mieszkalnictwa
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz uzyskać potwierdzenie posiadanych uprawnień do zajmowanego lokalu albo pozostałeś w nim po śmierci dotychczasowego najemcy, a Twoje prawo do tego mieszkania uregulowane zostało w przepisach ustawowych wykonaj poniższe czynności:
Pobierz i wypełnij wniosek o potwierdzenie tytułu prawnego dużymi drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem.
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż wniosek, deklarację oraz pozostałe dokumenty w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Jeżeli Twój wniosek zostanie zweryfikowany pozytywnie, otrzymasz skierowanie do zawarcia umowy najmu lokalu lub pismo potwierdzające aktualność posiadanych uprawnień (jeżeli krąg najemców się nie zmienił, a wniosek złożony został w związku z procedurą dot. wykupu lokalu). W przeciwnym przypadku otrzymasz pismo zawierające informacje o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
Ze skierowaniem, po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu, udaj się do właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania Biura Obsługi Mieszkańców Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie (wskazanego w skierowaniu). Pismo potwierdzające poprawność danych zostanie przesłane do ZBK oraz do Wydziału Skarbu Miasta, upewnij się jednak czy dołączone zostało do Twojego wniosku o wykup lokalu, dzwoniąc – w zależności od etapu postępowania – do właściwej jednostki.
Zapoznaj się z prawami związanymi z przetwarzaniem danych osobowych.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby, która:
chce zaktualizować tytuł prawny do zajmowania lokalu np. w związku z wnioskiem o jego wykup (powiązanie z usługą GS-21) lub po przejęciu lokalu do zasobu Gminy Miejskiej Kraków, pozostała w lokalu po śmierci najemcy (dotyczy osób, które wstąpiły w stosunek najmu),
posiada uprawnienia współnajemcy, a umowa została zawarta tylko z jedną osobą (np. małżonek najemcy),
zamieszkiwała w lokalu bez tytułu prawnego co najmniej 10 lat przed 10 lipca 2001 r. – nie dotyczy to domowników.
W przypadku zajmowania lokalu po śmierci najemcy legitymującego się umową socjalną zastosowanie ma usługa ML-2.
Kryteria dla realizacji usług
Ubiegając się o potwierdzenie tytułu prawnego musisz spełniać poniższe warunki:
jesteś jedną z osób wymienionych w sekcji „Kogo dotyczy usługa”,
zamieszkujesz lokal, dla którego Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie pełni rolę wynajmującego, a nieruchomość stanowi własność:
Gminy Miejskiej Kraków,
Skarbu Państwa,
osób nieznanych z miejsca pobytu, dla których nie został ustanowiony kurator,
w częściach ułamkowych Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa i osób fizycznych.
Wśród osób starających się o potwierdzenie wstąpienia w stosunek najmu, muszą zostać spełnione oba kryteria:
Kryterium nr 1 – Musisz być:
małżonkiem niebędącym współnajemcą lokalu,
dzieckiem najemcy i jego współmałżonka,
osobą, wobec której najemca był obowiązany do świadczeń alimentacyjnych,
osobą, która pozostawała faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą (tj. konkubent/konkubina),
osobą, która do chwili śmierci najemcy lokalu sprawowała nad nim opiekę na podstawie umowy zawartej z najemcą przed dniem 12 listopada 1994 r., spełniającej wymagania określone w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe.
Kryterium nr 2 – stale zamieszkiwałaś/-eś ze zmarłym najemcą w tym lokalu do czasu jego śmierci.
Wymagane dokumenty
W przypadku doręczenia kserokopii dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.
Wniosek o potwierdzenie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu.
Dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowania lokalu (decyzja o przydziale, umowa najmu, zaświadczenie, wyrok sądu).
Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu lub nieruchomości, w której zameldowany jest współmałżonek lub osoba pozostająca we wspólnym pożyciu.
Dokumenty w przypadkach szczególnych.
Wniosek winien być złożony w oryginale.
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Dokument potwierdzający przyczynę i datę rozwiązania stosunku pracy/przejścia na emeryturę (rentę)
Wnioskodawcy
W przypadku mieszkań zakładowych
Akt zgonu najemcy, a w przypadku śmierci współmałżonka akt zgonu małżonka
Małżonka lub osoby bliskiej
W przypadku śmierci głównego najemcy
Dokument potwierdzający pokrewieństwo wnioskodawcy ze zmarłym najemcą np. odpis aktu stanu cywilnego
Małżonka lub osoby bliskiej
W przypadku śmierci głównego najemcy
Wyrok sądowy orzekający separację lub rozwód, z ewentualnym orzeczeniem dotyczącym podziału majątku dorobkowego
Małżonka w separacji lub po rozwodzie
W przypadku aktualizacji tytułu prawnego
Miejsce przyjmowania dokumentów
Dokumenty mozna złożyć w Wydziale Mieszkalnictwa UMK.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa,
Referat Regulacji Tytułów Prawnych
Rynek Podgórski 1, pokój nr 6
Pn-pt. 7:40-15:30
brak
12 616 55 55
Sposób realizacji usługi
Po rozpatrzeniu złożonego wniosku otrzymasz skierowanie do zawarcia aneksu do umowy najmu lokalu lub pismo potwierdzające aktualność posiadanych uprawnień (jeżeli krąg najemców się nie zmienił a wniosek złożony został w związku z procedurą dot. wykupu lokalu). W razie niespełnienia warunków pozwalających na potwierdzenie tytułu prawnego do zajmowania mieszkania otrzymasz pismo z informacją o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia wniosku.
Ze skierowaniem, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty, udajesz się do właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania Biura Obsługi Mieszkańców Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie (wskazanego w skierowaniu) w celu zawarcia aneksu do umowy najmu.
Informacje dodatkowe
W przypadku, gdy budynek pozostaje poza zarządem gminnym w sprawie potwierdzenia uprawnień do dalszego zajmowania lokalu należy zwrócić się do właściwego zarządcy, a w sprawach spornych – do sądu powszechnego właściwego dla położenie nieruchomości.
Termin załatwienia
Skierowanie do zawarcia umowy najmu lub inna forma rozstrzygnięcia sprawy zostaną Ci wydane w terminie do jednego miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy od momentu złożenia kompletnego wniosku.
W uzasadnionych przypadkach, okres weryfikacji może być przedłużony o kolejne 30 dni, o czym zostaniesz powiadomiona/y.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dane dotyczące lokalu mieszkalnego uzyskiwane z administracji budynku.
Protokół z wizji lokalowej.
Opinia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Policji, Straży Miejskiej i placówek oświatowych.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje Ci uprawnienie do wniesienia odwołania.
Podstawa prawna
art. 17 ustawy z dnia 30 stycznia 1959 r. – Prawo lokalowe;
art. 691 Kodeksu cywilnego w brzmieniu sprzed 12 listopada 1994 r. w związku z art. 8 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. – Prawo lokalowe, a po nowelizacji art. 9 ust. 1 tej ustawy;
art. 9 ust. 3 ustawy – Prawo lokalowe z 1974 r., a po nowelizacji art. 10 ust. 3, art. 57 i art. 57a ust. 4 i 5;
art. 7, art. 8, art. 56 ust. 1 i art. 58 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych;
art. 6801, 674, 659 oraz art. 691 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
art. 30, 31 oraz 33 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
§ 5 zarządzenia nr 1941/2022 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 lipca 2022 r. w sprawie zarządzania budynkami stanowiącymi własność osób fizycznych nieznanych z miejsca bytu, pozostającymi w zarządzie Gminy Miejskiej Kraków, dla których nie został ustanowiony kurator;
art. 11 załącznika do zarządzenia nr 1396/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 25 maja 2023 r. w sprawie zasad reprezentowania interesów Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa w zarządzaniu budynkami z ułamkowym udziałem we własności Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz realizacji zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą "Ewidencja wnioskodawców ubiegających sie o regulacje tytułów prawnych, przedłużenie umowy najmu lub o zamianę zajmowanego lokalu".
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 25 lat, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń, Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl