Jeśli chcesz zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, wykonaj poniższe czynności:
Usługa dotyczy obywateli polskich, których dowód osobisty został utracony lub uszkodzony.
Z usługi skorzystasz, gdy Twój dowód osobisty jest jeszcze ważny, ale go utraciłeś (zagubił się lub został skradziony) lub jest on uszkodzony na tyle, że utrudniona jest Twoja identyfikacja na jego podstawie lub uszkodzenie podważa wiarygodność dokumentu.
Osoby posiadające pełną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonują osobiście lub przez pełnomocnika.
Pełnomocnik musi złożyć wraz z formularzem zgłoszenia utraty lub uszkodzenia własnoręcznie podpisane przez mocodawcę pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności.
W przypadku osób posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych lub osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych, zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Do urzędu weź ze sobą dokument, który pozwoli potwierdzić Twoją tożsamość. Zalecane jest, by był to ważny polski paszport, jeśli taki posiadasz (w przypadku posiadania ważnego paszportu, konieczne będzie jego przedstawienie przy ubieganiu się o nowy dowód osobisty). Jeśli nie posiadasz ważnego paszportu, może to być inny dokument ze zdjęciem, np. prawo jazdy.
Jeśli zgłaszasz utratę lub uszkodzenie dowodu innej osoby, przedstaw swój ważny dowód osobisty lub ważny paszport.
Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu osobistego, musisz mieć ze sobą uszkodzony dowód – zostanie on umieszczony w dokumentacji związanej z dowodem osobistym. Jeśli uszkodzenie zgłaszasz drogą elektroniczną – uszkodzony dowód wyślij pocztą lub dostarcz osobiście.
Jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu swojego podopiecznego, oprócz dokumentu tożsamości, musisz przedstawić oryginalny dokument potwierdzający fakt sprawowania opieki lub kurateli (np. zaświadczenie z sądu).
Jeśli chcesz zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego jako pełnomocnik, oprócz dokumentu tożsamości, musisz mieć ze sobą pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności. Pełnomocnictwo zostanie dołączone do akt sprawy. Do zgłoszenia elektronicznego możesz dołączyć odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa.
Jeśli będziesz chciał od razu złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, zapoznaj się z sekcją wymaganych dokumentów w usłudze SA-10 – Wydanie dowodu osobistego. Pamiętaj, że w wyniku zgłoszenia Twój dowód zostanie unieważniony. Przy składaniu wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego, potrzebny będzie zatem Twój ważny paszport, jeśli taki posiadasz (lub ważny paszport Twojego dziecka lub podopiecznego, jeśli zgłoszenie dotyczy jego). Nie będziesz mógł jednak złożyć wniosku o nowy dowód osobisty w imieniu swojego mocodawcy – musi to zrobić osobiście.
Usługa jest bezpłatna.
Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego możesz złożyć w urzędzie dowolnej gminy (w Krakowie są to lokalizacje wskazane poniżej) lub wysłać drogą elektroniczną do organu gminy, który wydał Twój dokument.
Wydawanie bloczków z systemu kolejkowego dla osób bez umówionej wizyty zostanie zakończone, gdy przewidywany czas obsługi osób oczekujących w kolejce z już pobranymi bloczkami, nie pozwoli na obsługę kolejnych osób w godzinach pracy urzędu.
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic XIV-XVIII | os. Zgody 2, parter pokój nr 15, 31-951 Kraków | Pn-Pt: 7:40-18.00 | link | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic VIII-XIII | ul. Wielicka 28a I piętro sala obsługi 30-552 Kraków | Pn-Pt: 7:40-18.00 | link | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic I-VII | al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne I piętro stanowiska 71-72 31-541 Kraków | Pn-Pt: 7:40-18.00 | link | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od I do VII (SA-02) | Punkt Obsługi Mieszkańców – Galeria Bronowice, ul. Stawowa 61, lokal nr 157 | od poniedziałku do soboty od 10:00 do 18:00 | brak | 12 616 55 55 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od VIII do XIII (SA-03) | Punkt Obsługi Mieszkańców – Bonarka City Center, ul. Henryka Kamieńskiego 11, lokal nr M1 | od poniedziałku do soboty od 10:00 do 18:00 | brak | 12 616 5555 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od XIV do XVIII (SA-04) | Punkt Obsługi Mieszkańców – Galeria Serenada, al. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 41, lokal nr B213 | od poniedziałku do soboty od 10:00 do 18:00 | brak | 12 616 5555 |
Link do portalu | Wytyczne |
---|---|
Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego | - |
Zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby | - |
Formularze składane w urzędzie:
Formularze składane elektronicznie:
Zgłoszenie utraty dowodu osobistego osoby pełnoletniej skutkuje jednocześnie zastrzeżeniem jej numeru PESEL. Jeśli nie chcesz, aby Twój numer PESEL był zastrzeżony, skorzystaj z usługi SA-63: Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu nie jest jednoznaczne ze złożeniem wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego. Aby uzyskać nowy dokument, powinieneś skorzystać z usługi SA-10: Wydanie dowodu osobistego.
Dowód osobisty zostanie unieważniony od razu po złożeniu przez Ciebie formularza i potwierdzeniu jego prawidłowości przez urzędnika. Zgłoszenia elektroniczne, które nie są realizowane automatycznie, są rozpatrywane w godzinach pracy urzędu, zgodnie z kolejnością wpływu.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Wydział Spraw Administracyjnych | Referaty Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych |
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorami, czyli podmiotami decydującymi o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe są:
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Prezydentem Miasta Krakowa można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Prezydent Miasta Krakowa wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez e-mail: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres: ul. Sarego 4, 31-047 Kraków.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Twoje dane będą przetwarzane:
Dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą interes prawny w otrzymaniu danych.
Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także danych osób, nad którymi sprawujesz prawną opiekę (np. danych Twoich dzieci) oraz prawo żądania sprostowania tych danych.
Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Twojego miejsca zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
Twoje dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:
Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.