Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały lub czasowy SA-12
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Spraw Administracyjnych
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz zameldować się na pobyt stały lub czasowy i jesteś cudzoziemcem, wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij drukowanymi literami kolorem czarnym lub niebieskim formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego.
Przygotuj ważny dokument podróży lub – jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej - inny ważny dokument, który potwierdzi twoją tożsamość i obywatelstwo (dowód osobisty).
Jeżeli nie jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej, przygotuj także jeden z dokumentów pobytowych (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Przygotuj oryginalne dokumenty (do wglądu) potwierdzające tytuł prawny do lokalu (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do lokalizacji Urzędu Miasta Krakowa właściwej ze względu na położenie nieruchomości (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Możesz zarezerwować wizytę pod linkiem Rezerwacja internetowa (um.krakow.pl). Jeżeli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej i posiadasz numer PESEL, istnieje możliwość złożenia wniosku również drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Odbierz zaświadczenie o zameldowaniu. W przypadku zaświadczenia o zameldowaniu czasowym możesz odebrać go na wniosek po uiszczeniu opłaty w wysokości 17 zł.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego, która chce uzyskać zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
Kryteria dla realizacji usług
Z formularzem zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego występujesz:
najpóźniej w 30 dniu od przybycia do miejsca zamieszkania (jeżeli jesteś obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca albo obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca) lub najpóźniej w 4 dniu od przybycia do miejsca zamieszkania (jeżeli nie zaliczasz się do powyższej grupy),
jeśli mieszkasz na stałe lub czasowo pod konkretnym adresem, a nie jesteś zameldowany,
jeśli mieszkasz w danym miejscu tylko czasowo, a planowany okres przebywania pod tym adresem jest dłuższy niż 3 miesiące (pobyt czasowy, dotyczy obywateli UE, EFTA, Konfederacji Szwajcarskiej lub członków ich rodzin) lub więcej niż 30 dni (pobyt czasowy, dotyczy obywateli niekwalifikujących się do powyższej grupy).
Zameldowanie stanowi kategorię prawa administracyjnego. Każdy, kto mieszka w Polsce, powinien pamiętać o tym, że ma obowiązek meldunkowy.
Wymagane dokumenty
Formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego.
Dokument potwierdzający tożsamość, obywatelstwo i prawo pobytu:
Zameldowanie na pobyt stały
obywatele państwa członkowskiego UE, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej: ważny dokument podróży (paszport) lub inny ważny dokument, który potwierdzi tożsamość i obywatelstwo (dowód osobisty),
członkowie rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej: ważny dokument podróży oraz ważna karta stałego pobytu albo ważna karta pobytowa, a gdy brak takiej możliwości - inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej.
pozostali cudzoziemcy: ważny dokument podróży oraz karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument "zgoda na pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
Zameldowanie na pobyt czasowy
obywatele państwa członkowskiego UE, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej: ważny dokument podróży (paszport) lub inny ważny dokument, który potwierdzi tożsamość i obywatelstwo (dowód osobisty),
członkowie rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, EFTA lub Konfederacji Szwajcarskiej: ważny dokument podróży oraz ważna karta stałego pobytu albo ważna karta pobytowa, a gdy brak takiej możliwości - inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej.
pozostali cudzoziemcy: ważny dokument podróży oraz wiza, a jeżeli wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej - dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, karta pobytu, dokument "zgoda na pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.
Oryginalne dokumenty potwierdzające tytuł prawny do lokalu (do wglądu). Może to być na przykład:
akt notarialny, na podstawie którego nabyto nieruchomość,
umowa cywilno-prawna (np. umowa najmu),
wypis z księgi wieczystej,
decyzja administracyjna,
orzeczenie sądu.
Dokumenty w przypadkach szczególnych – patrz tabela.
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika (do wglądu).
W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika.
Pełnomocnika.
Pisemne pełnomocnictwo do zameldowania (do wglądu).
W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika.
Pełnomocnika.
Potwierdzenie wniesienia opłaty.
W przypadku złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu czasowym.
Zgłaszającego meldunek na pobyt czasowy.
Opłaty
W placówkach banku PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa bez ponoszenia opłat.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od wydania zaświadczenia potwierdzającego zameldowanie na pobyt czasowy
17
kasa UMK
; przelew
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Dokumenty można złożyć w Wydziale Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa oraz w punktach obsługi mieszkańców w galeriach handlowych: POM Bronowice (Śródmieście, Krowodrza) , POM Bonarka (Podgórze), POM Serenada (Nowa Huta) w godz. 10.00-18.00.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic VIII-XIII (Podgórze)
Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić w Twoim imieniu pełnomocnik. Pełnomocnictwa możesz mu udzielić wyłącznie na piśmie.Pamiętaj, że podczas składania wniosku pełnomocnik musi mieć przy sobie dokument tożsamości oraz dokumenty wskazane w sekcji „Wymagane dokumenty”. W przypadku, gdy pełnomocnik będzie Cię meldował elektronicznie, musi dołączyć do wniosku pełnomocnictwo podpisane przez Ciebie Twoim podpisem zaufanym, podpisem osobistym lub podpisem kwalifikowanym.
Na formularzu zgłoszenia Twojego pobytu musi się podpisać i potwierdzić pobyt właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania.
Urzędnik zamelduje Cię od razu po otrzymaniu Twojego zgłoszenia.
Po zameldowaniu na pobyt stały urzędnik wyda Ci zaświadczenie o zameldowaniu. Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy i chcesz dostać zaświadczenie powiedz to urzędnikowi. Po wniesieniu opłaty zostanie wydane Ci zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy.
Informacje dodatkowe
Zameldowania dzieci oraz osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych może dokonać: rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny sprawujący opiekę
w miejscu wspólnego pobytu.
W przypadku, gdy jesteś zameldowany/a na pobyt czasowy, a chcesz się zameldować na pobyt stały możesz się równocześnie wymeldować z pobytu czasowego.
W przypadku, gdy jesteś zameldowany/a na pobyt stały, a chcesz się zameldować na pobyt czasowy możesz się równocześnie wymeldować z pobytu stałego.
W przypadku, gdy właściciel nie wyraża zgody na Twój pobyt w jego lokalu i nie podpisze odpowiedniego dokumentu, ale potwierdza, że przebywasz pod konkretnym adresem, nadal możesz się zameldować. Wtedy jednak Urząd Miasta Krakowa przeprowadzi postępowanie administracyjne i dopiero po nim wyda decyzję o zameldowaniu lub Ci go odmówi.
W przypadku zgłoszenia urodzenia dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego, zameldowania dokonuje Kierownik USC sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały/czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia w miejscu stałego/czasowego pobytu rodziców, albo tego z rodziców u którego dziecko przebywa.
Termin załatwienia
Rejestracja zameldowania przy stanowisku, w dniu zgłoszenia.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Tryb odwoławczy
W przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości, sprawa rozpatrywana będzie po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego na zasadach zawartych w procedurze „SA-32 Zameldowanie na wniosek strony” i rozstrzygnięta w drodze decyzji administracyjnej od której będziesz mógł/mogła się odwołać na zasadach określonych w tej procedurze.
Podstawa prawna
Art. 24 – 30 i art. 31 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.