URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Spraw Administracyjnych
Krótki opis usługi
Procedura ma zastosowanie w przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości urzędu wynikające z postępowania prowadzonego zgodnie z procedurą SA-14 i SA- 12 (dotyczy cudzoziemców).
Jeśli chcesz uzyskać zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, wykonaj poniższe czynności:
Napisz wniosek (podanie) we własnym zakresie (nie ma gotowego formularza do wypełnienia - szczegóły wniosku w sekcji „Sposób realizacji usługi”).
Wypełnij drukowanymi literami kolorem czarnym lub niebieskim formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego.
Przygotuj dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport (do wglądu).
Przygotuj oryginalne dokumenty (do wglądu) potwierdzające tytuł prawny do lokalu (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje możliwość złożenia wniosku również drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Wniosek wszczyna postępowanie, które zostanie zakończone wydaniem decyzji administracyjnej. Decyzję tę możesz odebrać osobiście, elektronicznie lub zostanie wysłana pocztą.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby, która chce uzyskać zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
Procedura ma zastosowanie w przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości wynikające z czynności prowadzonych zgodnie z procedurą SA-14 i SA-12 (dotyczy cudzoziemców).
Zameldowanie stanowi kategorię prawa administracyjnego. Każdy, kto mieszka w Polsce, powinien pamiętać o tym, że ma obowiązek meldunkowy.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem (podaniem) i formularzem zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego występujesz w przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania są niewystarczające do załatwienia sprawy i/lub budzą wątpliwości urzędnika.
Wymagane dokumenty
Wniosek (podanie) sporządzone we własnym zakresie (nie ma gotowego formularza do wypełnienia).
Formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego.
Dowód osobisty lub paszport (do wglądu).
Oryginalne dokumenty potwierdzające tytuł prawny do lokalu (do wglądu). Może to być:
umowa cywilno-prawna (np. umowa najmu),
wypis z księgi wieczystej,
decyzja administracyjna,
orzeczenie sądu,
inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.
Dokumenty w przypadkach szczególnych (tabela poniżej).
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika (do wglądu)
W przypadku występowania przez pełnomocnika
Pełnomocnika
Potwierdzenie wniesienia opłaty
W przypadku występowania przez pełnomocnika
Strony/Pełnomocnika
Pełnomocnictwo do występowania w postępowaniu o zameldowanie
W przypadku występowania przez pełnomocnika
Pełnomocnika
Opłaty
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa za złożone pełnomocnictwo (od każdego stosunku prawnego)
17
kasa UMK
; przelew
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Opłata od poświadczenia zgodności z oryginałem kopii dokumentu wydanego z akt, dokonane przez upoważnionego pracownika UMK (od każdej pełnej lub zaczętej stronicy)
5
kasa UMK
; przelew
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Dokumenty można złożyć bez weryfikacji w dowolnym punkcie podawczym.
Składając pisemny wniosek (podanie) zobowiązany/a jesteś podać w treści:
kogo dotyczy (imię i nazwisko osoby, która ma być zameldowana),
dokładny adres pod którym ma zostać dokonane zameldowanie,
krótki opis sytuacji (dlaczego osoba nie może się zameldować w trybie czynności materialno-technicznej w Referacie Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, np. brak tytułu prawnego, nieprzeprowadzone postępowanie spadkowe po poprzednim właścicielu, lokal niemieszkalny), od kiedy osoba zamieszkuje, czy posiada w tym lokalu swoje rzeczy, czy w tym miejscu skupia się jej centrum spraw życiowych (czy wykonuje czynności życia codziennego: nocuje, sporządza posiłki), czy ponosi koszty związane z utrzymaniem lokalu; jaki to charakter pobytu stały czy czasowy (z czym związany), dla ułatwienia kontaktu oprócz adresu korespondencyjnego Wnioskodawca może wskazać we wniosku swój numer telefonu.
Możesz złożyć wniosek o zameldowanie osobiście lub może to zrobić w Twoim imieniu pełnomocnik. Pełnomocnictwa możesz mu udzielić na piśmie. Pamiętaj, że podczas składania wniosku pełnomocnik musi mieć przy sobie dokument tożsamości.
Podczas prowadzonego postępowania będzie sporządzany/pozyskiwany szereg dokumentów, w wyniku czego będzie wydana decyzja administracyjna, którą możesz odebrać osobiście lub zostanie ona przesłana do Ciebie pocztą.
Termin załatwienia
Twoja sprawa zostanie załatwiona w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku z możliwością przedłużenia terminu z przyczyn niezależnych od Wydziału Spraw Administracyjnych UMK o czym zostaniesz powiadomiony.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Spraw Administracyjnych UMK może sporządzić/pozyskać dokumenty, takie jak:
protokół z przesłuchania strony/świadka,
protokół oględzin lokalu wykonanych przy udziale stron,
dokumenty pozyskane z Sądów, Prokuratury, Ambasad i Konsulatów polskich i innych instytucji,
postanowienie Sądu w sprawie ustanowienia przedstawiciela dla osoby nieznanej z miejsca pobytu,
protokół rozprawy administracyjnej.
Tryb odwoławczy
W przypadku, gdy nie zgadzasz się z wydaną decyzją administracyjną możesz złożyć pisemne odwołanie w Wydziale Spraw Administracyjnych UMK w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji. W dokumencie należy zwrócić się do Wojewody Małopolskiego (jako instancji odwoławczej) oraz podać nr decyzji, od której się odwołujesz.
Zgodnie z przepisami masz prawo do zrzeczenia się odwołania, co skutkuje brakiem możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Podstawa prawna
Art. 31 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - kodeks postępowania administracyjnego,
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełnienia formularzy stosowanych przy wykorzystaniu obowiązku meldunkowego,
Ustawa z dnia 18 lipca 2012 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.