Wydanie zezwolenia na czasowe zajęcie pasa drogowego / zawarcie umowy na udostępnienie drogi wewnętrznej / innego terenu w celu usunięcia awarii
ZDMK-30
MJO
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
Krótki opis usługi
Wniosek o wydanie zezwolenia na czasowe zajęcie pasa drogowego / zawarcie umowy na udostępnienie drogi wewnętrznej / innego terenu w celu usunięcia awarii.
Kogo dotyczy usługa
Stroną w prowadzonym postepowaniu w ZDMK jest Inwestor/Wykonawca odpowiedzialny za usunięcie awarii.
Kryteria dla realizacji usług
Procedura dotyczy terenów będących w zarządzie ZDMK.
Wymagane dokumenty
I. Wniosek (na druku stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej procedury) o wydanie zezwolenia na czasowe zajęcie pasa drogowego / zawarcie umowy na udostępnienie drogi wewnętrznej / innego terenu w celu usunięcia awarii.
II. Załączniki do wniosku:
w przypadku spółki cywilnej kserokopia umowy spółki zarejestrowanej we właściwym Urzędzie Skarbowym;
w razie ustanowienia pełnomocnika reprezentującego Wnioskodawcę w postępowaniu administracyjnym – pełnomocnictwo wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej;
w razie ustanowienia pełnomocnika reprezentującego Wnioskodawcę na potrzeby zawarcia umowy – pełnomocnictwo wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa może wezwać Wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów wynikających z indywidualnego charakteru sprawy.
Opłaty
Stawka
w przypadku decyzji administracyjnych: zgodnie z uchwałą
nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r.
w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (ze zm.)
w przypadku umowy cywilnoprawnej: zgodnie z Zarządzeniem
Nr 2226/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 07 sierpnia 2023 r. w sprawie stawek za czasowe udostępnienie nieruchomości (ze zm.)
Tytuł płatności
tożsamy z numerem otrzymanej decyzji administracyjnej / umowy cywilnoprawnej
Nr rachunku bankowego
07 1020 2892 0000 5902 0590 8449
Sposób płatności
przelewem na rachunek bankowy
kasa Zarządu Dróg Miasta Krakowa
na poczcie
w placówkach banku PKO Bank Polski S.A. (na terenie Krakowa bez ponoszenia opłat)
Szczegółowe informacje na temat naliczonej opłaty oraz terminów i trybu jej uiszczenia określane są w decyzji administracyjnej lub zawieranej umowie cywilnoprawnej.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
ul. Centralna 53
31-586 Kraków
Dziennik Podawczy (budynek A)
tel. 12 616 74 54
Godziny otwarcia: poniedziałek 7:30-17:00, wtorek – piątek 7:30-15:30
Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ePUAP):/ZIKiT/SkrytkaESP)
Dokumenty można przesłać przy wykorzystaniu formularza pod nazwą: Pismo ogólne do podmiotu publicznego. Wymagane procedurą dokumenty należy dodać do formularza „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” w formie załączników. W piśmie ogólnym, w polu "Wybierz urząd lub instytucję, do której składasz pismo wpisz minimum 3 znaki" należy wybrać Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Po złożeniu wniosku ZDMK m.in.:
sprawdzi prawidłowość wypełnienia wniosku;
oceni czy spełnione zostały wymogi formalno-prawne;
wyda decyzję administracyjną/umowę cywilno-prawną.
Informacje dodatkowe
Zgłoszenie awarii powinno zawierać:
imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu zgłaszającego awarię i występującego z wnioskiem o awaryjne zajęcie pasa drogowego w celu usunięcia awarii;
miejsce lokalizacji zajęcia pasa drogowego (nazwa ulicy, nr posesji, ew. punkt charakteryzujący miejsce wystąpienia awarii);
w przypadku wystąpienia awarii na umieszczonej w pasie drogowym infrastrukturze technicznej, określenie rodzaju infrastruktury (np. sieć gazowa, przyłącz wodociągowy, kabel NN itp.) i miejsca wystąpienia awarii na tej infrastrukturze (np. w rejonie budynku nr.);
rodzaj awarii;
planowany okres zajęcia pasa drogowego wraz z godziną rozpoczęcia prac oraz wstępnym terminem zakończenia robót i przywróceniem pasa drogowego do stanu pierwotnego;
powierzchnię zajęcia poszczególnych elementów pasa drogowego;
określenie sposobu zabezpieczenia robót;
nazwisko, imię i numer telefonu osoby odpowiedzialnej za usunięcie awarii.
pisemne potwierdzenie przez inwestora zgłoszenia awarii, zawierające elementy określone w pkt 1 do którego należy dołączyć;
projekt zastępczej organizacji ruchu - jeśli jest konieczny;
Zgłoszenie zakończenia prac oraz odtworzenia (przywrócenia do stanu pierwotnego) pasa drogowego niezwłocznie po usunięciu awarii.
Po zlokalizowaniu awarii należy niezwłocznie zabezpieczyć miejsce wystąpienia awarii i zawiadomić zarządcę drogi.
W zgłoszeniu należy podać całkowitą powierzchnię zajęcia pasa drogowego niezbędną do usunięcia awarii.
Awarię należy usunąć niezwłocznie oraz prace prowadzić w trybie ciągłym. O obiektywnych przyczynach przerw w pracy należy pisemnie poinformować ZDMK.
W pasach drogowych charakteryzujących się dużym natężeniem ruchu pojazdów i pieszych usuwanie awarii z uwagi na bezpieczeństwo powinno odbywać się poza godzinami szczytu.
Usuwanie awarii na skrzyżowaniach i w bezpośrednim ich obrębie wymaga poinformowania Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji.
Usuwanie awarii mających wpływ na bezpieczeństwo i utrudnienia ruchu komunikacji miejskiej Miasta Krakowa wymaga poinformowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji S.A. w Krakowie oraz Mobilis Sp. z o.o.
Zamknięcie ruchu z uwagi na konieczność usunięcia awarii może nastąpić wyłącznie w przypadkach:
gdy wskutek awarii droga stałą się nieprzejezdna,
bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia użytkowników drogi.
O zaistniałej sytuacji należy bezzwłocznie poinformować ZDMK, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji, służby dyżurne MPK S.A. oraz Mobilis Sp. z o.o. w przypadku poruszania się po niej komunikacji miejskiej, inne służby w zależności od skutków awarii.
Zabezpieczenie miejsca wystąpienia i usuwania awarii należy realizować zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Ogólne zasady dotyczące bezpieczeństwa przy prowadzonych pracach na drodze (obowiązujące dla prowadzenia prac awaryjnych w pasach drogowych będących w zarządzie ZDMK):
zabezpieczenie i oznakowanie miejsca awarii powinno być widoczne w dzień i w nocy, utrzymywane w należytym stanie przez okres trwania robót;
pojazdy wykorzystywane przy robotach powinny być wyposażone w ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej widoczny ze wszystkich stron;
oznakowanie miejsca prowadzonych robót powinno być stabilne, bez względu na zmieniające się warunki atmosferyczne;
osoby wykonujące czynności związane z robotami na drodze powinny być ubrane w odzież ostrzegawczą o barwie pomarańczowej lub żółtej i wyposażone w elementy odblaskowe;
powinny być stosowane znaki drogowe (odblaskowe) o jedną grupę wielkości wyższą niż stosowane na danym odcinku drogi.
Ogólne, standardowe warunki dotyczące technologii wykonania robót:
podczas prowadzenia prac na zieleńcu dążyć do minimalizacji oddziaływania na zieleń, a po zakończeniu prac usunąć ich skutki (sprzątanie zieleńca, wyrównanie powstałych nierówności terenu, odtworzenie trawnika). Przekop w zieleńcu zasypywać gruntem rodzimym, zagęszczając warstwami 15 20 cm, na górną warstwę wykopu rozścielić 15 cm humusu, obsiać mieszanką traw gazonowych, przy czym prace wykonać zgodnie z wytycznymi Działu Utrzymania Dróg ZDMK.
przekop w jezdni zasypywać gruntem piaszczystym zagęszczając warstwami 15-20 cm do uzyskania wskaźnika zagęszczenia wg Normy PN S 02205:1998 pt.: "Roboty Ziemne". Badania zagęszczenia wykonać od dna wykopu warstwami co 1,0 m. Wykonać dolną warstwę podbudowy z kamienia łamanego grub.35 cm, górną grub.25 cm zaklinowaną klińcem kamiennym. Dokonać badania nośności. Przyciąć krawędzie istniejącej nawierzchni bitumicznej, posmarować lepiszczem i ułożyć nawierzchnię asfaltową identycznego typu i grubości jak istniejąca. Uporządkować teren i zgłosić do odbioru.
przekop w chodniku zasypywać gruntem piaszczystym, zagęszczając warstwami 15-20 cm, dokonać badania stopnia zagęszczenia gruntu wg Normy PN-S-02205:1998 pt. "Roboty ziemne". Wykonać podbudowę z kamienia łamanego grub. 25cm. Zaklinować klińcem kamiennym, odtworzyć chodnik z płyt pełnowartościowych na całej szerokości chodnika i długości wykonywanego zakresu robót, zachowując spadki podłużne i poprzeczne.
wykonując renowację chodnika o nawierzchni asfaltowej należy wykop zasypywać gruntem piaszczystym zagęszczając warstwami 15-20 cm. Wykonać badanie zagęszczenia gruntu wg Normy PN-S-02205:1998. „Roboty Ziemne”. Wykonać podbudowę z tłucznia kamiennego gr. 10 cm wraz z zaklinowaniem. Wbudować nawierzchnię z asfaltu lanego gr. min. 4 cm.
przekop w poboczu zasypywać gruntem piaszczystym zagęszczając warstwami 15-20 cm, dokonać badania stopnia zagęszczenia gruntu wg Normy PN-S-02205:1998 pt. "Roboty Ziemne". Zasyp górnej części wykopu do poziomu stanu istniejącego zasypać tłuczniem 0-31,5 mm grub. 30 cm. stabilizowanym mechanicznie.
po zakończeniu zajęcia jezdni należy uporządkować teren prowadzonych robót i zgłosić do odbioru przedstawiając protokoły zagęszczenia gruntu i nośności podbudowy. Uszkodzenia powstałe w wyniku prowadzenia prac sprzętu należy usunąć, doprowadzając stan nawierzchni jezdni do stanu bez uszkodzeń.
Ww. warunki stanowią standardowe technologie wykonania robót. Inwestor każdorazowo zobowiązany jest technologię prowadzenia prac uzgodnić z ZDMK.
Dokumenty urzędowe stanowiące załączniki do wniosku należy składać w oryginale, ewentualnie w kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika (adwokata lub radcę prawnego, rzecznika patentowego lub doradcy podatkowego) albo notarialnie lub przez organ, który go wydał. Dokumenty te mogą być również złożone w kserokopii, pod warunkiem okazania oryginału przez stronę z jednoczesnym złożeniem pisemnego oświadczenia strony o ich zgodności z oryginałem.
Dowód opłaty skarbowej należy składać w oryginale, ewentualnie w kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika (adwokata lub radcę prawnego, rzecznika patentowego lub doradcy podatkowego) albo notarialnie lub przez organ, który go wydał. Na żądanie podmiotu, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej, dowód zapłaty może zostać zwrócony, po uprzednim zamieszczeniu na nim adnotacji przez ZDMK.
Termin załatwienia
Niezwłocznie po zawiadomieniu ZDMK i określeniu terminu usunięcia awarii oraz powierzchni zajętego pasa drogowego.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Nie dotyczy.
Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej w sprawie zajęcia pasa drogowego drogi publicznej służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, w imieniu którego działa Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia decyzji. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, wobec czego nie przysługuje od niej prawo do wniesienia odwołania ani skarga do sądu administracyjnego.
W przypadku umów cywilnoprawnych – nie dotyczy.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym;
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego; ze zm.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
Uchwała Nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem utrzymaniem i ochroną dróg (ze zm.);
Zarządzenie Nr 2226/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 07 sierpnia 2023 r. w sprawie stawek za czasowe udostępnienie nieruchomości (ze zm.).
Obowiązek informacyjny
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Zarząd Dróg Miasta Krakowa z siedzibą: ul. Centralna 53, 31-586 Kraków.
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja związana z rozpatrzeniem sprawy, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Informujemy Panią/Pana, że podane dane osobowe są przetwarzane w celu wydania decyzji administracyjnej / zawarcia umowy cywilnoprawnej, na czasowe zajęcie pasa drogowego/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu usunięcia awarii.
Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości wydania zezwolenia lub jego odbioru za pośrednictwem osoby trzeciej, decyzji administracyjnej / zawarcia umowy cywilnoprawnej, na czasowe zajęcie pasa drogowego/drogi wewnętrznej/innego terenu. Administrator nie przewiduje profilowania na podstawie Pani/Pana danych osobowych.
Informujemy, że ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania; Ponadto ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do krajowego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych. Prawo do ograniczenia przetwarzania nie powoduje cofnięcia skutków ich dotychczasowego przetwarzania. Pani/Pana dane będą przechowywane przez okres 5 lat wynikający z zapisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. 2020 poz. 164 ze zm.) w związku z Instrukcją Kancelaryjną, Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, Instrukcją Archiwalną, stanowiącymi załącznik do Zarządzenia Nr 130/2017 Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjnych i archiwalnych (ze zm.).
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych Osobowych: e-mail: iod@zdmk.krakow.pl
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych stanowią art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), w związku art. 19 ust. 1., art. 20 pkt. 12, 14 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (ze zm.).