Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania oraz analizować ruch na stronie. Szczegółowe informacje w
polityce prywatności. Klikając "Tak", akceptujesz te warunki.
Oddawanie nieruchomości w użytkowanie w trybie bezprzetargowym GS-18
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz uzyskać prawo użytkowania w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Kraków - miasta na prawach powiatu lub Skarbu Państwa:
Przygotuj wniosek oraz pozostałe dokumenty (szczegóły w sekcji "Wymagane dokumenty").
Prześlij drogą elektroniczną podpisany wniosek wraz z załącznikami (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
W przypadku osób fizycznych możliwe jest złożenie wniosku osobiście lub przesłanie pocztą (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz protokół rokowań ustalający szczegółowe warunki użytkowania nieruchomości - ustanowienie prawa użytkowania nastąpi na mocy umowy notarialnej.
Usługa dotyczy osób fizycznych oraz osób prawnych.
Oddawanie nieruchomości w użytkowanie może nastąpić w celu korzystania z nieruchomości z zachowaniem wymagań prawidłowej gospodarki. Okres jego trwania winien uwzględniać cel ustanowienia prawa użytkowania.
Pisemny wniosek o oddanie nieruchomości w użytkowanie.
W przypadku nieruchomości zabudowanej, w celu wykazania, że strona wybudowała obiekt ze środków własnych lub nabyła nakłady na jego wybudowanie - opinia biegłego rewidenta (oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem).
W przypadku wniosku o oddanie w użytkowanie części nieruchomości – mapa z zaznaczonym terenem objętym wnioskiem wraz ze wskazaniem powierzchni wnioskowanej do przekazania.
Numer wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (dotyczy osób prawnych).
Ewentualnie statut wnioskodawcy (dotyczy osób prawnych).
Potwierdzenia za zgodność z oryginałem może dokonać: instytucja, która dokument wydała, notariusz, występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym, a także upoważniony pracownik Wydziału Skarbu Miasta.
Tytuł opłaty
Wysokość opłaty
Formy płatności
Numer rachunku bankowego
Opłata roczna z tytułu ustanowienia prawa użytkowania na nieruchomościach Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu
Opłaty roczne ustalane są w wysokości nie niższej niż określone w art. 72 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami*
Przelew na konto bankowe
lub
w kasach UMK - al. Powstania Warszawskiego 10
PKO Bank Polski S.A.
nr 70 1020 2892 0000 5102 0590 0917 lub
konta indywidualne podane przez Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa
Opłata roczna z tytułu ustanowienia prawa użytkowania na nieruchomościach Skarbu Państwa
Opłata roczna z tytułu ustanowienia prawa użytkowania na nieruchomościach Skarbu Państwa ustalana każdorazowo
Przelew na konto bankowe
lub
w kasach UMK - al. Powstania Warszawskiego 10
PKO Bank Polski S.A.
nr 82 1020 2892 0000 5602 0590 0941
Opłata skarbowa
Nie podlega opłacie skarbowej (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
*Zgodnie z § 11 ust. 1 i 2 uchwały Rady Miasta Krakowa Nr XV/99/03 z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków (z późniejszymi zmianami) stawki opłat rocznych z tytułu użytkowania nie mogą być niższe, aniżeli stosowane w przypadku oddawania nieruchomości w użytkowanie wieczyste.
W przypadkach szczególnych, wskazanych w poniższych przepisach, nie ustala się opłat:
Art. 6 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych w odniesieniu do jednostek oświatowych.
Art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami w odniesieniu do Skarbu Państwa, Gminy Miejskiej Kraków oraz Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu.
Biorący w użytkowanie ponosi opłaty z tytułu: wszelkich kosztów związanych z zawarciem umowy notarialnej oraz wpisów sądowych wynikających z ujawnienia prawa użytkowania nieruchomości, w tym kosztów materiałów geodezyjno - kartograficznych, ewentualnych kosztów wykonania podziału geodezyjnego działki(ek), kosztów wykonania operatu szacunkowego.
Możliwe jest złożenie wniosku w wersji papierowej na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłanie na adres:
Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 (dotyczy osób fizycznych).
Komórka organizacyjna
Adres
Telefon
Godziny otwarcia
Wydział Skarbu Miasta
Referat ds. Trwałego Zarządu i Użytkowania (GS-02)
ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków
Nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków:
Śródmieście:
12 616 98 22
12 616 98 77
Krowodrza:
12 616 98 75
12 616 98 79
Podgórze:
12 616-98 76
12 616 98 80
Nowa Huta:
12 616 98 10
12 616 98 74
Nieruchomości Skarbu Państwa – wszystkie dzielnice:
12 616 99 13
Podpis osobisty (z wykorzystaniem warstwy elektronicznej dowodu osobistego)
Po otrzymaniu wniosku, Wydział Skarbu Miasta przeprowadza oględziny nieruchomości, uzyskuje opinie merytoryczne właściwych Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa dotyczące możliwości przekazania nieruchomości w użytkowanie oraz gromadzi dokumentację geodezyjno – prawną konieczną do rozpatrzenia wniosku.
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku (między innymi poprzez uzyskanie pozytywnych opinii) oraz konieczności ustalenia opłat za prawo użytkowania, sporządzana jest wycena nieruchomości w formie operatu szacunkowego celem ustalenia wysokości opłat rocznych.
W przypadku przekazywania nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu w użytkowanie na okres powyżej 3 lat, do właściwej komisji merytorycznej Rady Miasta Krakowa kierowany jest wniosek celem wydania opinii w sprawie przekazania nieruchomości w użytkowanie.
W przypadku pozytywnej opinii komisji Rady Miasta Krakowa:
w przypadku ustanawiania prawa użytkowania na rzecz samorządowych instytucji kultury, dla których organizatorem jest Gmina Miejska Kraków wydawana jest pisemna zgoda Dyrektora Wydziału Skarbu Miasta na przekazanie nieruchomości w użytkowanie,
w pozostałych przypadkach wydawane jest zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przekazania nieruchomości w użytkowanie.
Wykaz nieruchomości przeznaczonej do oddana w użytkowanie podlega podaniu do publicznej wiadomości.
Zarządzenia publikowane są na stronie: Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa – BIP MK.
Zgody publikowane są na stronie: Zgody Dyrektora Wydziału Skarbu Miasta w zakresie udostępniania nieruchomości – BIP MK.
W przypadku przekazywania nieruchomości Skarbu Państwa w użytkowanie na okres powyżej 3 lat, niezbędna jest zgoda Wojewody Małopolskiego wyrażona w formie zarządzenia.
Następnie podpisany zostaje protokół rokowań zawierający szczegółowe warunki oddania nieruchomości w użytkowanie. Po jego podpisaniu zawierana jest umowa oddania nieruchomości w użytkowanie w formie aktu notarialnego.
W przypadku odmowy, wnioskodawca zostaje poinformowany pisemnie.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym między innymi:
Informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości.
Raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji (tj. od dnia podpisania protokołu rokowań).
Poświadczenie prawa własności oraz wypis z rejestru gruntów.
Materiały geodezyjno – kartograficzne i wieczysto – księgowe.
Dokumentacja oględzin w terenie.
Opinie innych merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich jednostek organizacyjnych.
Operat podziału (w przypadku wykonywania podziału geodezyjnego).
Operat szacunkowy (w przypadku, gdy oddanie w użytkowanie jest odpłatne).
Pozytywna opinia Komisji Mienia i Mieszkalnictwa Rady Miasta Krakowa (w przypadku oddania w użytkowanie nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu na okres dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony).
Zgoda Wojewody Małopolskiego wyrażona w formie zarządzenia (w przypadku oddania w użytkowanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa na okres dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony).
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa lub zgoda Dyrektora Wydziału Skarbu Miasta wraz z wykazami nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie.
Podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonej do oddania w użytkowanie.
Protokół rokowań.
Art. 13 ust. 1, art. 35 ust. 1 i 2 i art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
W przypadku nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków dodatkowo:
art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami,
uchwała Nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Miasta Krakowa - tekst jednolity (Dz. U. Woj. Małopolskiego z 2017 r. poz. 741 ze zm.).
W przypadku nieruchomości Skarbu Państwa dodatkowo:
art. 11, art. 23 ust 1 pkt. 7a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa. Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez minimum 10 lat, począwszy od dnia 1 stycznia roku następnego od daty zakończenia sprawy, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną BE10) gdzie zostaną poddane ekspertyzie archiwalnej.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.