Do zakresu działania Referatu Organizacyjnego (SA- 01) należy:
1) prowadzenie sekretariatu i obsługi administracyjno-biurowej Wydziału oraz skrzynki poczty elektronicznej Wydziału;
2) opracowywanie wniosków do projektów planów społeczno- gospodarczych Miasta, opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań wynikających z przyjętych programów rocznych;
3) opracowywanie wniosków do projektu budżetu Miasta w układzie zadań budżetowych, wprowadzanie projektów planów budżetu oraz miesięcznych sprawozdań do systemu informatycznego oraz koordynacja i nadzór nad realizacją budżetu Wydziału, według zadań i klasyfikacji budżetowej;
4) sporządzenie prognoz dochodów i wydatków;
5) prowadzenie wydziałowego rejestru umów wydatkowych;
6) koordynowanie monitorowania czasu pracy dla potrzeb analiz pracy Wydziału;
7) sporządzanie zbiorczych analiz statystycznych w zakresie działania Wydziału;
8) przygotowywanie dokumentacji oraz projektów umów dotyczących zlecania wykonania zadań innym podmiotom, w tym w trybie zamówień publicznych;
9) wykonywanie zadań wydziałowego koordynatora zamówień publicznych i realizowanie zadań wynikających z przepisów z zakresu zamówień publicznych;
10) opracowywanie projektów zarządzeń, poleceń służbowych, pism okólnych Prezydenta Miasta Krakowa, poleceń służbowych Dyrektora Magistratu oraz sporządzanie informacji o ich wykonaniu;
11) opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych, poleceń oraz pism okólnych Dyrektora Wydziału, kontrola ich wykonania;
12) załatwianie bieżących spraw kadrowych i socjalnych pracowników, prowadzenie ewidencji kart badań okresowych i terminowości ich wykonania;
13) prowadzenie spraw osobowych pracowników Wydziału, tj. zakresy czynności, listy obecności, rejestracja krajowych wyjazdów służbowych;
14) opracowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw Prezydenta Miasta Krakowa. Prowadzenie i aktualizacja wydziałowego rejestru udzielonych przez Prezydenta Miasta Krakowa upoważnień i pełnomocnictw;
15) koordynacja przygotowania projektów kart usług/instrukcji postępowania określających tryb załatwiania spraw należących do kompetencji Wydziału. Prowadzenie rejestru kart usług/ instrukcji postępowania Wydziału;
16) prowadzenie ewidencji środków trwałych dla wszystkich lokalizacji Wydziału oraz ewidencji ilościowej i ilościowo wartościowej pozostałych środków trwałych dla budynku przy al. Powstania Warszawskiego 10;
17) prowadzenie ewidencji sprzętu użyczonego dla realizacji zadań w zakresie wydawania dowodów osobistych i ewidencji ludności;
18) prowadzenie wydziałowego rejestru petycji, skarg, wniosków, interpelacji oraz wniosków, postulatów posłów i senatorów dotyczących zadań Wydziału;
19) prowadzenie wydziałowego rejestru pieczęci;
20) sporządzanie zamówień na materiały biurowe, druki, środki trwałe, sprzęt i wyposażenie oraz bilety komunikacji miejskiej, a także nadzór nad ich prawidłowym wykorzystaniem;
21) koordynacja zadań dotyczących weryfikacji i opracowywania danych do publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej oraz Miejskiej Platformy Internetowej nadzór nad kompletnością informacji i aktualnością danych, dbałość o zapewnienie informacji wizualnej dla stron;
22) współpraca z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Krakowa ds. systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001 oraz ISO 27001;
23) koordynowanie realizacji Polityki Bezpieczeństwa Informacji;
24) prowadzenie spraw dotyczących opracowania planu wykorzystania bazy magazynowo - handlowej Gminy Miejskiej Kraków do zaopatrzenia mieszkańców, dokonywanie aktualizacji danych zawartych w planie;
25) obsługa organizacyjna przygotowania i przeprowadzenia spisu powszechnego ludności i mieszkań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.