Do zakresu działania Referatu Handlu i Usług (SA- 05) należy:
1) opracowywanie warunków dla organizacji targowisk miejskich, określanie lokalizacji i regulaminów targowisk miejskich oraz sprawowanie nadzoru w zakresie realizacji zawartych umów oraz obowiązujących regulaminów. Sporządzanie analiz i ocen na temat funkcjonowania targowisk miejskich, wniosków i zaleceń pokontrolnych oraz ich egzekwowanie, w tym opracowywanie odpowiednich projektów uchwał Rady Miasta Krakowa oraz zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa. Przygotowanie stanowisk w postępowaniach dotyczących terenów, na których znajdują się targowiska miejskie lub sąsiadujących;
2) organizowanie przetargów oraz zawieranie umów na prowadzenie i dzierżawę targowisk na terenach miejskich;
3) prowadzenie spraw związanych z realizacją robót remontowych i modernizacyjnych na targowiskach oraz rozliczaniem ulg inwestycyjnych;
4) przeprowadzanie inwentaryzacji targowisk miejskich w zakresie sposobu ich zabudowy – wykonywanie pomiarów w terenie oraz sporządzanie na ich podstawie dokumentacji (szkiców, zestawień, opracowań);
5) prowadzenie postępowań o rozgraniczenie, podział lub scalenie nieruchomości będących własnością Gminy Miejskiej Kraków oraz nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa, a położonych w obrębie Gminy Miejskiej Kraków, na których znajdują się lub są projektowane targowiska miejskie;
6) występowanie z wnioskami do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego dla Krakowa Podgórza w Krakowie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
7) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem Rynkiem Głównym, Małym Rynkiem, placem Szczepańskim, placem Wolnica oraz placem Jana Matejki (zwanych dalej placami miejskimi), w tym w zakresie:
a) czasowego udostępniania nieruchomości zlokalizowanych w ich obrębie,
b) czasowego udostępniania nieruchomości placów miejskich, ustalania zasad i wydawania zgody na wjazd, przejazd i postój pojazdów, w tym zaprzęgowych,
c) naliczania opłat za zajęcie nieruchomości oraz ustalania poboru i zwrotu kaucji,
d) wydawania zezwoleń na przedsięwzięcia odbywające się w ich obrębie, dla których wymagane jest korzystanie z drogi w sposób szczególny,
e) opiniowania wniosków dotyczących wydania zezwoleń na korzystanie z dróg w sposób szczególny, w przypadku przedsięwzięć rozpoczynających lub kończących się na placach miejskich albo przez nie przechodzących i kontynuowanych na innych drogach,
f) kontrolowania prawidłowości zajęcia placów miejskich, opracowywanie wniosków i zaleceń pokontrolnych oraz egzekwowanie ich realizacji,
g) prowadzenia postępowań związanych z samowolnym zajęciem nieruchomości znajdujących się w obrębie placów miejskich oraz z przywróceniem miejsca do stanu pierwotnego,
h) koordynowania zadań realizowanych w obrębie placów miejskich przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania sp. z o.o. w Krakowie oraz Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie,
i) współpracy ze Strażą Miejską Miasta Krakowa, upoważnioną do kontroli ładu i porządku podczas wszelkich przedsięwzięć związanych z zajęciem placów miejskich;
8) prowadzenie spraw związanych z czasowym udostępnianiem nieruchomości i przestrzeni będących własnością Gminy Miejskiej Kraków oraz nieruchomości i przestrzeni będących własnością Skarbu Państwa, a położonych w obrębie Gminy Miejskiej Kraków, w tym terenów zieleni miejskiej oddanych w trwały zarząd jednostce miejskiej zarządzającej zielenią miejską (za wyjątkiem nieruchomości będących drogami publicznymi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, terenów objętych umowami użytkowania wieczystego, użyczenia, najmu, dzierżawy) na podstawie odrębnych zarządzeń;
9) udział w wizjach lokalnych związanych z przekazywaniem i odbiorem nieruchomości gminnych, w prowadzonych przez Referat sprawach;
10) naliczanie oraz ustalanie poboru i zwrotu kaucji opłat za zajęcie nieruchomości Błoń Krakowskich;
11) organizowanie przetargów na uzyskanie uprawnień do wjazdu i postoju pojazdów zaprzęgowych na zarządzanych terenach lub na czasowe udostępnianie nieruchomości. Opracowywanie dokumentacji przetargowej, tj. ogłoszeń przetargu, komunikatów prasowych i przeznaczonych do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa oraz poleceń służbowych Dyrektora Wydziału powołujących komisje przetargowe;
12) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem wynagrodzenia za czasowe bezumowne zajęcie nieruchomości gminnych;
13) monitorowanie ewidencji dłużników Miasta Krakowa w zakresie prowadzonych spraw;
14) przygotowywanie materiałów niezbędnych do zaopiniowania przez Radę Miasta Krakowa lokalizacji kasyn gry lub salonów gry „Bingo” pieniężne;
15) opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz wdrożeń przepisów po zmianach;
16) przygotowywanie dokumentacji oraz projektów umów dotyczących zlecenia wykonania zadań innym podmiotom;
17) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy de minimis jako odstąpienie od naliczania opłaty za czasowe udostępnienie nieruchomości i przestrzeni Gminy Miejskiej Kraków oraz obniżenie czynszu za dzierżawę targowisk miejskich;
18) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy de minimis, wydawaniem zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis, sporządzanie sprawozdań dotyczących udzielenia pomocy de minimis;
19) opiniowanie projektów i formułowanie wniosków do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
20) prowadzenie spraw związanych z corocznym budżetem obywatelskim w prowadzonych przez Referat sprawach;
21) prowadzenie zbioru umów dochodowych na podstawie odrębnych zarządzeń w prowadzonych przez Referat sprawach;
22) realizacja zadań związanych z pełnieniem funkcji wydziałowego koordynatora ds. pomocy publicznej, konsultacji społecznych, Centrum Obsługi Inwestora oraz współpracy Gminy Miejskiej Kraków z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie koordynacji współpracy Gminy Miejskiej Kraków z organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami w zakresie wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego oraz usprawnienia przepływu informacji zewnętrznej i wewnętrznej dotyczącej tej współpracy;
23) realizacja zadań związanych z udziałem w pracach zespołów zadaniowych i projektowych powoływanych przez Prezydenta Miasta Krakowa na podstawie odrębnych zarządzeń i poleceń służbowych, w tym:
a) ds. weryfikacji artystów ulicznych działających na obszarze objętym uchwałą w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto,
b) ds. uzupełnienia w bazie danych ewidencji gruntów i budynków informacji o podmiotach zarządzających bądź gospodarujących nieruchomościami będącymi wyłączną własnością Gminy Miejskiej Kraków,
c) Zintegrowane Centrum Zarządzania Dziedzictwem Krakowa.
Adres e-mail: sa-05@um.krakow.pl
►Infolinia nr telefonu 12 616 5555