reprezentowanie Gminy Miejskiej Kraków przed sądami powszechnymi w sprawach o opróżnienie lokali w zakresie orzekania o uprawnieniu do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu, w których sąd zawiadomił Gminę Miejską Kraków o możliwości przystąpienia do toczącego się postępowania w charakterze interwenienta ubocznego w trybie art. 15 ust. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego;
prowadzenie ewidencji osób, względem których toczy się postępowanie eksmisyjne (na podstawie zawiadomień z sądu);
weryfikacja osób, względem których toczy się postępowanie eksmisyjne, pod kątem sytuacji majątkowej i rodzinnej, na podstawie dostępnych systemów i informacji pozyskanych z komórek organizacyjnych Urzędu, miejskich jednostek organizacyjnych oraz od innych podmiotów;
wyrażanie stanowiska do Zespołu Radców Prawnych w zakresie pozwów o ustalenie prawa do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu oraz o podział majątku dorobkowego lub dział spadku w sytuacji, gdy jest to związane z potencjalną koniecznością wskazania lokalu z zasobu Gminy Miejskiej Kraków;
wykonywanie wydanych i niewykonanych przed dniem wejścia w życie ustawy
o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, prawomocnych orzeczeń sądowych w sprawach opróżnienia lokali mieszkalnych – w trybie przepisów ustawy
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, jak również windykacja należności
za eksmisję i obsługa depozytów mienia osób eksmitowanych;
prowadzenie rejestru wyroków eksmisyjnych z uprawnieniem do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu;
prowadzenie rejestru wyroków eksmisyjnych bez uprawnienia do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu;
weryfikacja wniosków osób uprawnionych do objęcia lokalu z zasobu Gminy Miejskiej Kraków na podstawie wyroków sądowych;
weryfikacja wyroków eksmisyjnych w zakresie wskazywania tymczasowych pomieszczeń;
wydawanie skierowań do zawarcia umów najmu socjalnego lokalu tytułem realizacji wyroków;
wydawanie skierowań do zawarcia umów najmu pomieszczeń tymczasowych tytułem realizacji wyroków;
wydawanie skierowań do zawarcia umów najmu pomieszczeń zastępczych
na podstawie wydanych i niewykonanych przed dniem wejścia w życie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, prawomocnych orzeczeń sądowych w sprawach opróżnienia lokali mieszkalnych;
tworzenie zasobu tymczasowych pomieszczeń, które przeznacza się na wynajem jako tymczasowe pomieszczenia celem realizacji wyroków eksmisyjnych oraz wyłączanie pomieszczeń z tego zasobu;
przeprowadzanie ankiety socjalnej oraz ustalanie sposobu korzystania z lokalu podczas wizji lokalowych;
prowadzenie ewidencji wydanych skierowań do zawarcia umów najmu socjalnego lokali i tymczasowych pomieszczeń;
zawieranie porozumień z wierzycielami wyroków eksmisyjnych w zakresie wykonania remontu lokali na koszt własny;
weryfikacja spraw dotyczących uprawnienia do zawarcia umowy najmu socjalnego aktualnie zajmowanego lokalu tytułem realizacji wyroku eksmisyjnego z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania zasobem;
współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz innymi jednostkami realizującymi zadania z zakresu pomocy i opieki społecznej w sprawie oddania do użyczenia lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2 na mieszkania chronione, mieszkania wspierane, treningowe lub z przeznaczeniem na placówki opiekuńczo – wychowawcze w celu realizacji przez podmioty zewnętrzne zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
współpraca z podmiotami o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sprawie oddania w najem lub użyczenie lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2, wykonującym we własnym zakresie zadania pomocy społecznej, inne niż zadania własne Gminy, dla realizacji których niezbędne jest władanie lokalem mieszkalnym oraz obsługa kancelaryjna komisji, o której mowa w § 5 załącznika nr 6 do aktualnie obowiązującej uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych;
okresowa weryfikacja pustostanów pozostających na koncie Referatu;
wprowadzanie danych do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Nieruchomościami dotyczących czynności związanych z zakresem działalności Referatu;
koordynacja zadania „Obsługa Spraw Mieszkaniowych” w systemie Stradom.