1) Sporządzanie prognozy dochodów Miasta na dany rok budżetowy w oparciu o materiały własne, informacje otrzymane z Ministerstwa Finansów oraz dokumentację planistyczną dostarczoną przez komórki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskie jednostki organizacyjne;
2) Przygotowanie projektu budżetu w oparciu o materiały własne, dokumentację planistyczną dostarczoną przez komórki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskie jednostki organizacyjne (w zakresie dochodów), a także materiały przygotowane i zweryfikowane przez pozostałe referaty (w zakresie wydatków);
3) Przygotowywanie załącznika do wieloletniej prognozy finansowej w zakresie zadań bieżących;
4) Zestawienie poprawek do projektu budżetu zgłoszonych przez Komisje, Kluby i Radnych Rady Miasta oraz ich opracowanie dla Komisji Budżetowej i Rady Miasta Krakowa pod głosowanie;
5) Opracowanie budżetu;
6) Przygotowywanie na podstawie złożonych przez komórki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskie jednostki organizacyjne wniosków, projektów uchwał Rady Miasta Krakowa i projektów zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa, dotyczących zmian w uchwale budżetowej, planie finansowym Urzędu Miasta i zestawieniu planów finansowych jednostek budżetowych Gminy Miejskiej Kraków oraz w zakresach rzeczowych zadań inwestycyjnych;
7) Analizowanie i opiniowanie wniosków dotyczących zmian w budżecie Miasta w zakresie dochodów;
8) Prowadzenie ewidencji zmian w budżecie;
9) Dokonywanie analiz z przebiegu wykonania budżetu;
10) Sporządzanie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu w oparciu o materiały własne oraz przygotowane i zweryfikowane przez pozostałe referaty;
11) Sporządzanie sprawozdania rocznego z wykonania planów finansowych jednostek, o których mowa w art.9 pkt 10, 13 i 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dla których organem założycielskim jest Gmina Miejska Kraków w oparciu o materiały nadesłane przez ww. jednostki;
12) Opracowywanie materiałów sprawozdawczych, ankiet i zestawień porównawczych dotyczących planu budżetu, jego zmian i wykonania;
13) Opracowywanie informacji o stanie realizacji uchwał budżetowych Rady Miasta Krakowa i zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa;
14) Przygotowywanie projektów wystąpień o opinie i wyjaśnienia;
15) Prowadzenie rejestrów wniosków dotyczących zmian w budżecie Miasta;
16) Analiza projektów aktów prawnych dotyczących finansów gminy;
17) Koordynacja prac mających na celu opracowanie, monitorowanie i aktualizację Wieloletniej Prognozy Finansowej;
18) Sporządzanie prognozy dochodów i wydatków Miasta na lata obowiązywania Wieloletniej Prognozy Finansowej w oparciu o materiały własne oraz Wydziału Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji;
19) Przygotowywanie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej w formie uchwały w oparciu o materiały własne oraz dokumenty otrzymane z Wydziału Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji;
20) Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta Krakowa i projektów zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa, dotyczących zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na podstawie wniosków złożonych przez komórki organizacyjne UMK oraz miejskie jednostki organizacyjne, zaopiniowanych przez Wydział Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji;
21) Dokonywanie analizy przebiegu wykonania Wieloletniej Prognozy Finansowej;
22) Prowadzenie rejestrów uchwał Rady Miasta Krakowa oraz zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa związanych z Wieloletnią Prognozą Finansową;
23) Sporządzanie opinii do planowanych przez komórki organizacyjne UMK i inne podmioty gospodarcze zamierzeń, w tym projektów uchwał Rady Miasta Krakowa oraz projektów zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa, które mogą mieć wpływ na sytuację finansową Miasta;
24) Określanie maksymalnych wysokości pożyczek i poręczeń możliwych do udzielenia przez Miasto oraz sporządzanie analiz dotyczących możliwości udzielenia pożyczki/poręczenia dla ubiegających się podmiotów.