Do zakresu działania Referatu ds. Żłobków (SZ-09) należy:
1) koordynowanie działań i rozwój instytucjonalnej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na terenie Gminy Miejskiej Kraków;
2) sprawowanie nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi i dziennymi opiekunami funkcjonującymi na terenie miasta Krakowa, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r.
o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
3) prowadzenie czynności związanych z wpisem do rejestru żłobków i klubów dziecięcych oraz wykazu dziennych opiekunów, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
4) nadzór nad infrastrukturą żłobków samorządowych;
5) zlecanie prowadzenia żłobków podmiotom niepublicznym zgodnie z ustawą z dnia
4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
6) wydawanie opinii w sprawie spełniania wymagań sanitarno-lokalowych przez lokal,
w którym ma być prowadzony klub dziecięcy;
7) współpraca z Dzielnicami Miasta Krakowa w zakresie realizacji zadań związanych
z opieką nad dziećmi w wieku do lat 3;
8) udzielanie i rozliczanie dotacji dla niepublicznych żłobków, klubów dziecięcych oraz dziennych opiekunów, zgodnie z właściwą uchwałą Rady Miasta Krakowa w tym zakresie;
9) realizacja zadań związanych z pozyskiwaniem środków zewnętrznych na wykonywanie zadań związanych z opieką nad dziećmi w wieku do lat 3 (m.in. rządowy program "Maluch", programy współfinansowane ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego);
10) przygotowywanie analiz i opinii dotyczących organizacji opieki nad dziećmi
w wieku do lat 3;
11) współpraca z różnymi instytucjami w zakresie spraw wynikających z nadzoru nad instytucjami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.