Do zakresu działania Referatu Infrastruktury Komunalnej (GK-05) należy:
1) współpraca w zakresie zaopatrzenia w wodę, odprowadzenia i oczyszczania ścieków, odwodnienia i ochrony przeciwpowodziowej z miejskimi podmiotami gospodarczymi oraz miejskimi jednostkami organizacyjnymi;
2) kształtowanie polityki rozwoju Gminy Miejskiej Kraków w zakresie zaopatrzenia
w wodę, odprowadzenia i oczyszczania ścieków, odwodnienia i ochrony przeciwpowodziowej, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju;
3) określanie strategicznych kierunków rozwoju Gminy Miejskiej Kraków w zakresie zaopatrzenia w wodę, odprowadzenia i oczyszczania ścieków, odwodnienia i ochrony przeciwpowodziowej poprzez:
4) planowanie i programowanie rozwoju Gminy Miejskiej Kraków w zakresie zaopatrzenia w wodę, odprowadzenia i oczyszczania ścieków oraz odwodnienia poprzez:
5) opracowanie planu adaptacji Miasta do zmian klimatu i monitorowanie jego realizacji;
6) koordynacja prac prowadzących do opracowania Strategii Klimatycznej Krakowa i monitorowanie jej realizacji;
7) koordynacja działań Miasta prowadzących do rozwiązania organizacyjnych, ekonomicznych, technicznych, społecznych i ekologicznych problemów związanych z osiągnięciem przez Miasto Kraków neutralności klimatycznej poprzez zarządzanie portfelem projektów „Zeroemisyjny Kraków;
8) koordynacja wdrażania rekomendacji Krakowskiego Panelu Klimatycznego;
9) opiniowanie wniosków o udzielenie zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków;
10) przeprowadzanie kontroli w zakresie przestrzegania zgodności wykonywanej działalności z udzielonym zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków;
11) zatwierdzanie ocen ryzyka w zakresie mającym na celu zapewnienie należytej jakości produkcji, dystrybucji i kontroli jakości dostarczanej wody;
12) zatwierdzanie informacji o działaniach planowanych do podjęcia w okresie wnioskowanym o udzielenie zgody na odstępstwo z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę;
13) akceptowanie planów działań naprawczych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę;
14) identyfikacja płatników i ustalanie wysokości opłat za utraconą retencję naturalną;
15) wydawanie decyzji administracyjnych, udzielanie informacji a także rozpatrywanie reklamacji dotyczących opłat za utraconą retencję naturalną;
16) prowadzenie działań informacyjnych dotyczących zaopatrzenia w wodę, odprowadzenia i oczyszczania ścieków i odwodnienia.